NL EN
DE FR

Carla de Beus

< Ga terug naar het overzicht

Het drijven uit plaatmateriaal is een oeroude techniek die weer aanzien kreeg bij de start van het 'modernisme'. Daar groeide het besef dat beelden, naast gegoten of gehakt, ook samengesteld of geconstrueerd konden worden uit o.a. plaatmateriaal. Dit onder invloed van andere opvattingen over ruimte en de ontwikkeling in de las- en soldeertechniek. Picasso's vriend en landgenoot Gonzales, die uit een familie van edelsmeden voortkwam, is daar een voorbeeld van. Hij stelde zijn beelden samen uit stafijzer en gehamerd ijzerplaat en liet zijn beeldend idioom deels vanuit die techniek ontstaan. Hierdoor wist het drijven zich enigszins te onttrekken aan de sfeer van kunstnijverheid en l'artisan-schap en ontstonden autonome beelden van bijv. Chillida, Lalanne tot Philip King.

De wijze waarop Carla de Beus (1950) het menselijk lichaam verbeeldt is onder andere verrassend vanwege de gebruikte materialen. Het metaal en kunststof maakt de uitgebeelde lichaamsdelen bewegingsloos en brengt ze tot rust. Doordat telkens slechts delen van het lichaam worden uitgebeeld, ontstaat er echter ook een afstand die onmogelijk is tot het eigen lichaam. Vertrouwde lichaamsdelen worden vreemde objecten. Iedere toeschouwer krijgt bij het zien van deze objecten de behoefte het vreemde aan te raken om zo het vertrouwen te herstellen.
Vanaf het moment dat de mensheid er in slaagt metaal te verwerken wordt dat ook gebruikt om het menselijk lichaam uit te beelden. De Beus staat met haar objecten dus in een traditie van duizenden jaren. De fragmentarische vormen waarin zij lichamen weergeeft doen denken aan de wijze waarop wij dergelijke objecten terugvinden: in stukken, vaak gebroken en vaak moeilijk herkenbaar.

Curriculum Vitae

CURRICULUM VITAE

 

Carla de Beus

1950, Utrecht

 

OPLEIDING

1968 - 1972

Opleiding Fysiotherapie

 

1972 - 1983

Fysiotherapeut, revalidatiecentrum Kijkduin, afdeling neurologie

 

1983

Meesterteken edelsmid

 

1983 - 1988

Vrije academie, Den Haag

 

PRIJZEN

1994

Theo van der Nahmerprijs

 

2004

Arti prijs, Arti et Industriae

 

??SOLO EXPOSITIE

2009

Het Depot Wageningen

 

GROEPSEXPOSITIES

2012

Haagse Kunstkring, Den Haag

Galerie ArtiBrak, Voorburg

Nominatie oeuvreprijs ArtiBrak

Arti-Shock 40 jaar, Rijswijk

Najaarssalon Pulchri, Den Haag

Pand Paulus, Schiedam

Piet Paaltjes


2011

Stadsmuseum, Voorburg

Najaarssalon Pulchri, Den Haag

Reizend Kunstproject Kunstuitleen Rijswijk

Mei 2011 – mei 2012

 

2010

Najaarssalon Pulchri, Den Haag

Voorjaarssalon Pulchri, Den Haag

 

2009

Pulchri ledententoonstelling

 

2008

Galerie Arti-Shock, Rijswijk

 

2007

Galerie Arti-Shock en Museum Rijswijk, Rijswijk

Pictura, Aijen

 

2006

Galerie Arti-Shock, Rijswijk

 

2005

Museum Rijswijk, Rijswijk

Galerie BRAK, Voorburg

Galerie De Sigarenfabriek, Delft

 

2004

Galerie De Sigarenfabriek, Delft

ARTI prijs

 

2003

Galerie De Sigarenfabriek, Delft

 

2002

Stichting galerie Het Langhuis, Zwolle

Eend+co, Boskoop

 

1999

ARTI, Stille Veerkade, Den Haag

 

1998

Kunsthal Hof 88, Almelo

gsa galerie, Hilversum

 

1997

ARTI, Stille Veerkade, Den Haag

 

1996

Galerie "De Vrije Vogel"

 

1994

Arti et industriae, Noordeinde79, Den Haag

Theo van de Nahmerprijs

 

1993

Arti et industriae, Noordeinde79, Den Haag

 

1990

North Sea Gallery, Den Haag

North Sea Gallery, Kurhaus, Scheveningen

 

1989

Het Glazen Huis, Amsterdam

Arti et industriae, Den Haag

North Sea Gallery, Pier, Scheveningen

 

1988

Vrije Academie, Den Haag

Kasteel van Rhoon, Rhoon

Gemeentehuis Ridderkerk, Ridderkerk

Guthschmidt & Pampus, Den Haag

 

1986

Galerie Clara, Sint Clara Ziekenhuis, Rotterdam

 

1979

JVO Jack van Osnabrugge, Den Haag

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa