NL EN
DE FR

Emile van der Kruk

< Ga terug naar het overzicht

Emile van der Kruk (1956) werkt hoofdzakelijk in hout. Meestal is dat populier. Dat hij voor hout heeft gekozen, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het een levend materiaal is. Je kunt er aan afzien hoe het gegroeid is. Om die reden werkt hij ontstaanssporen niet weg, ze blijven vrijwel altijd zichtbaar wat een sober effect tot gevolg heeft.

Hij gaat opmerkelijk onorthodox, noem het eigenzinnig, met hout om. Hij kent er de beperkingen van en buit die in feite flink uit om te ervaren dat materiële restricties er zijn om te worden overwonnen. Hij ontworstelt zijn vormen uit het hout door van een kettingzaag gebruik te maken. Dat levert op zijn zachtst gezegd niet de fijnzinnige elegantie op die men van een in marmer werkende beeldhouwer mag verwachten. In tegendeel, het weghakken van hout met de grove zaag levert een basale vorm op die op het eerste oog ruig en hardvochtig gearticuleerd oogt. Omdat Van der Kruk het oppervlak van het materiaal behalve met verf niet meer verder afwerkt, krijgt de vorm een conceptueel karakter.

Van der Kruk creëert vaak een podium in zijn beeld, al dan niet plat-ruimtelijk. Het podium blijkt een dienblad te zijn waar eigen wetten voor gelden en een eigen ruimtelijkheid.

Bij Van der Kruk moet de kijker zich afvragen of de schijnbare realiteit die door de humor als het ware ontnuchterd wordt, wel zo reëel is. Verwijst hij daarmee impliciet naar de (ir)reële wereld van de perspectiefmagiër M.C. Escher. Voor Van der Kruk is zijn omgang met het aldus gestuurde perspectief geen doel op zich. Hij gebruikt dit soort middelen om de kijker op een heel indringende manier op de psychologische lading van het beeld te wijzen. Zo werkt het als een emotioneel expressiemiddel.

Curriculum Vitae

Emile van der Kruk

 

1976 Kunstacademie Rotterdam  
1977 Kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht  
1978 Kunstacademie, Amersfoort  

Tentoonstellingen
1987 Galerie Nouvelle Images, Den Haag, groep  
1991 Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag, solo  
     
1994 Ministerie van Landbouw, Den Haag  
1997 Universiteit Groningen  
1998 Galerie Beeldlijn Kunstrai, Amsterdam  
2000 Seasons galerie, Den Haag  
     
2002 International Art Center, Baarlo  
  Het Singermuseum, Laren NH, solo 2004  
2004 Het Depot, Wageningen, groep  
     
2005 Galerie Wit, Wageningen  
2006 Galeria Aquario, Rome  
     
     
2007 Loods 6, Amsterdam, groep  
2008 Museum De Zonnehof, Amersfoort, solo  
  Realistenbeurs, Amsterdam  
2009 Kunstbeurs Keulen  
     
2010

Het Depot, Wageningen, solo

 
2011

Galerie Karin Ward, Zweden

 
2012

Atalier an der Donau, Pochlin, Oostenrijk

 
2014 Stedelijk museum Kampen, Synagoge, solo  
  Het Depot, Wageningen, solo  


Opdrachten

1985 Decor Andromache, regisseur Koos Terpstra  
1991 Bronzenbeeld, Gemeente Koggeland  
1994 Stilleven, Baarns Lyceum  
2002 Vis in boom, Amersfoort  
2009 De Wisselwachterhond, NS Amersfoort  
 
 
Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa