NL EN
DE FR

Emile van der Kruk

< Ga terug naar het overzicht

De reden dat Emile van der Kruk (1956) hoofdzakelijk in hout werkt, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het een levend materiaal is. Zijn voorkeur gaat meestal uit naar populier. Aan hout kan je afzien hoe het is gegroeid en dat is wat Van der Kruk fascineert. Hij werkt de ontstaanssporen om die reden dan ook niet weg. Ze blijven vrijwel altijd zichtbaar, wat een sober effect tot gevolg heeft. 

 

Van Der Kruk heeft een eigen manier ontwikkeld om met hout om te gaan. Zijn werkwijze kan experimenteel, eigenzinnig of zelfs grensverleggend worden genoemd. Hij kent de beperkingen van zijn materiaal en buit die in feite flink uit om te ervaren dat materiële restricties er zijn om te worden overwonnen. Hij creëert zijn vormen uit het hout door een kettingzaag te gebruiken. Dat levert op zijn zachtst gezegd niet de fijnzinnige elegantie op die men van een in marmer werkende beeldhouwer mag verwachten. Integendeel, het oogt ruig en wreed. Omdat Van der Kruk het oppervlak van het materiaal behalve met verf niet verder afwerkt, krijgt de vorm een conceptueel karakter. Hij creëert zijn eigen wetten en ruimtelijkheid.

 

Het werk van Van der Kruk zet aan tot nadenken over de schijnbare realiteit die door de humor als het ware ontnuchterd wordt. Is het wel zo reëel, kan de kijker zich afvragen, en verwijst hij daarmee impliciet naar de grootheid van de illusies, M.C. Escher? Voor Van Der Kruk is zijn omgang met het aldus gestuurde perspectief geen doel op zich. Hij past dit soort middelen toe om de kijker op de psychologische lading van het beeld te wijzen. Zo werkt het als een emotioneel expressiemiddel. 

Curriculum Vitae

Emile van der Kruk, 1956

 

Opleidingen

1978    Kunstacademie, Amersfoort

1977    Kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht

1976    Kunstgeschiedenis, Rotterdam

 

Tentoonstellingen

2019    Expositie museum Gorcum, groeps

2018    Expositie museum gauda, groeps

2014    Stedelijk museum Kampen

2014    Synagoge, solo

2014    Het Depot, Wageningen, solo

2012    Atalier an der Donau, Pochlin, Oostenrijk

2011    Galerie Karin Ward, Zweden

2010    Het Depot, Wageningen, solo

2009    Kunstbeurs Keulen

2008    Museum De Zonnehof, Amersfoort, solo

2008    Realistenbeurs, Amsterdam

2007    Loods 6, Amsterdam, groep

2006    Galeria Aquario, Rome

2005    Galerie Wit, Wageningen

2004    Het Depot, Wageningen, groep

2004    Het Singermuseum, Laren NH, solo 

2002    International Art Centre, Baarlo

2000    Seasons galerie, Den Haag 

1998    Galerie Beeldlijn Kunstrai, Amsterdam

1997    Universiteit Groningen

1994    Ministerie van Landbouw, Den Haag

1991    Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag, solo

1987    Galerie Nouvelle Images, Den Haag, groep

 

Opdrachten

2009    De Wisselwachterhond, NS Amersfoort

2002    Vis in boom, Amersfoort

1994    Stilleven, Baarns Lyceum

1991    Bronzenbeeld, Gemeente Koggeland

1985    Decor Andromache, regisseur Koos Terpstra  

 

Collecties
Gemeente Amersfoort

Gemeentehuis Hoofddorp

Kaaf Hein Fonds Utrecht

Rijksdienst Beeldende Kunst

Beeldengalerij Het Depot Wageningen

Kunstcentrum Haarlem

I A C Baarlo

Veel privé collecties


Publicaties
2012    Mishandelde boeken, tekst Emile van der Kruk

2009    Brochure Het Depot Emile van der Kruk, tekst Cees Straus
2005    Het Depot belicht, tekst Wim van der Beek
2003    Zie de Mens, tekst Piet Augustein
2002    Catalogus Emile van der Kruk, tekst Christine Elkhuizen

2001    Okume, tekst Jan Hein van Rooy

1999    Microcosmos beelden in de Hortus, tekst Emile van der Kruk

1997    Het schreeuwend braambos, tekst Emile van der Kruk

1997    Ewig kwetsbaar, Universiteit Groningen

1993    Van der Kruk ondermijnd positie van een standbeeld, tekst Wim van Beek.

1993    Inhout, een ruimtelijk dagboek van Emile van der Kruk, tekst Barbara Groenhart.

1991    Over de positie van ons hart, tekst Koos de Jong, Rijksdienst Beeldende Kunst.

 

Extra informatie:
www.emilevanderkruk.nl

emilebeelden@gmail.com

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa