Gertjan Evenhuis (1955) is als persoon een tegenpool, een antipode. Zijn beelden zijn qua materiaalverwerking, eigenheid en thematiek tegengesteld aan de heersende mode. De thematiek van zijn hele oeuvre is van grote zeggingskracht, bijna van een zekere oneindige waarde. Zo komen in zijn werk telkens de werkelijke waarden van ons bestaan aan de orde, zoals de natuur, onze wereld, het lijden, verdriet, trouw, het leven en de dood. Zijn beelden roepen zo het tegendeel op van wat we zouden verwachten. Er is altijd een contrast met de werkelijkheid. Een Atlas die zich niet staande kan houden. Een veerman die op weg naar de eeuwigheid schipbreuk lijdt.
Het beeld “Tegenvoeters” dat in de collectie van Het Depot is opgenomen beeldt die antipode bij uitstek uit. Het is een beeld van twee mensen die letterlijk vanuit twee kanten van de wereldbol een band hebben met elkaar. De overleden partner van Gertjan werkte in die tijd in Nieuw Zeeland. De briefwisseling tussen Nieuw Zeeland en het oude Zeeland, waar Gertjan woonde, riep een antipode op. Het idee van het beeld “Tegenvoeters” was geboren. Een antipode die haar naam ook nog eens ontleende aan de Antipodeneilanden in Nieuw Zeeland. Al met al toevalligheden die later geen toevalligheden bleken te zijn, maar met diepe emotionele gevoelens te maken hadden. “Tegenvoeters” is nog steeds Gertjans lievelingsbeeld. Hij herinnert zich het hele proces als een feest en voelde zich voor het eerst een echte beeldhouwer.
Een tegenvoeter is in persoonlijke zin iemand met een andere mening. Je zou ook kunnen zeggen iemand met een tegengestelde aard. Dat etiket, van een tegenstrever, tegenhanger, past wel op de mens Gertjan Evenhuis. Gertjan is zelf een tegengewicht, zijn eigen tegengewicht. Hij denkt andersom, hij denkt en doet tegenovergesteld. Hij doet en maakt het tegendeel van wat je verwacht. Een tegenvoeter is ook iemand die er tegenaan gaat. Maar Gertjan Evenhuis mag dan over een uitzonderlijke kracht beschikken, letterlijk en figuurlijk, hij is ook iemand die met heel veel gevoel gebeurtenissen beleeft en registreert. Emotioneel fijnbesnaard en tegelijkertijd zijn eigen tegenpool.
Wanneer je de beelden van Gertjan Evenhuis bekijkt lijkt hij figuurlijk aan de andere kant van de wereld te leven. Evenhuis is een tegenvoeter bij uitstek.