NL EN
DE FR

Helaine Blumenfeld

< Ga terug naar het overzicht

In de vier decennia dat Helaine Blumenfeld werkt aan baanbrekende beeldhouwkunst, zijn haar beelden over de hele wereld in solotentoonstellingen te zien geweest en heeft zij in New York een tentoonstelling gedeeld met Henry Moore. Twee kunstkritische boeken en talrijke andere besprekingen in de pers werden aan haar werk gewijd. Haar vershillende beelden zijn in de publieke ruimten te zien van evenzo verschillende plaatsen als Cambridge, Brussel, Nederland en Virginia. Maar van alle prijzen die zij ontving, is de meest recente, de International Award of Sculpture Pietrasanta and Versilia in the World, waarschijnlijk de belangrijkste. Het waren haar geestverwanten en collega's in Pietrasanta die Blumenfeld als eerste vrouw voor de prijs nomineerden en de onderscheiding is een erkenning voor de manier waarop zij als vrouw heeft gestreden voor het respect van deze gemeenschap.

In de loop van de jaren is in Blumenfelds werk beslist sprake geweest van een fundamentele structurele ontwikkeling die heeft geleid tot meer beweging en lyriek in haar beelden. Zij begon met een dichte, complexe basis en voegde hieraan dunnere, schelpachtige elementen toe, die de massa van elk stuk aanzienlijk veranderden: beelden die zwaar en met de aarde verbonden leken, kregen hierdoor een lichtvoetiger karakter. Langzamerhand werden de aanvullingen steeds belangrijker, en zij kan deze inmiddels zo inzetten dat zij alle volume, complexiteit en beweging bieden die het voltooide werk moet tonen als het, door de sterk aan de realiteit gebonden materialen marmer en brons, iets wil verbeelden wat in werkelijkheid geen substantie heeft. De buitenste oppervlakken van deze kunstwerken geven een innerlijke spiritualiteit weer. Alhoewel transparantie in de beeldhouwkunst niet gemakkelijk te verwezenlijken is, brengt Blumenfeld door haar technische virtuositeit consequent licht in haar werk aan als een vierde dimensie.

Het werk van Helaine Blumenfeld communiceert op vele verschillende niveaus, visueel en fantasierijk, tastbaar en emotioneel, maar de onderliggende gedachte is een nadruk op groei en ontwikkeling. Zowel voor de kunstenares als voor de persoon die naar het kunstwerk kijkt, vertegenwoordigen haar beelden een proces van onthulling en ontdekking. Dit mag dan een zelfstandig proces zijn, Blumenfeld legt er graag de nadruk op, dat een kunstwerk nooit op zichzelf kan staan. Zij was de eerste ontvanger van de International Award of Sculpture Pietrasanta die ooit de vaardige ambachtslieden bedankte die samenwerken met de kunstenaars van de gemeenschap, als erkenning voor het feit dat de oorsprong van een beeldhouwwerk misschien uniek is, maar dat de uitvoering ervan de vrucht van samenwerking is. Zij is ook altijd van mening geweest dat het succes van haar werk gedeeltelijk afhangt van de geschiedenis die de toeschouwer met zich meeneemt. Alleen wanneer deze uitwisseling plaatsvindt, is een beeldhouwwerk echt compleet. Deze tentoonstelling biedt de mogelijkheid tot een diepgaande verbinding, die niet alleen toegankelijk is voor de echte kenners, of voor mensen die uitstekend op de hoogte zijn van de mythen en de geschiedenis van een enkele cultuur. Een ander element is een aanzet tot de overtuiging dat beelden, doordat cynisme en retoriek er geen rol in hebben, de taal kunnen zijn van werkelijke maatschappelijke veranderingen. Blumenfelds uitdrukking heeft een nieuwe directheid ontwikkeld, een directheid die verwant is aan hetgeen zij zag in de Cycladische beelden waardoor zij in eerste instantie werd aangetrokken tot de beeldhouwkunst. Een directheid die een grote rijkdom aan mogelijkheden en creatieve hoop biedt, als wij maar moedig genoeg zijn om erop in te gaan. Om de woorden van Henry Moores beroemde manifest van 1934 te gebruiken, wij vinden in Blumenfelds werk een 'uitdrukking van de betekenis van het leven' en, misschien nog belangrijker, 'een stimulans om ons meer in te spannen voor een betekenisvol leven'.

Curriculum Vitae

Curriculum Vitae:
Helaine Blumenfeld
 

1964 PhD, Columbia University, New York.
1965 Studied sculpture with Ossip Zadkine.
1966 First solo show of polished bronzes, Palais Palfy, Vienna.
1968 Chapman Gallery, New York.
1969 Palais Royal, Galerie Jacques Casanova, Paris.
1971 Bonino Gallery, New York.
1973 Kettle's Yard Gallery, Cambridge, England.
1976 'Retrospective 1966-1976', Bonino Gallery, New York.
1977 Galerie Attali, Paris.
1978 'FIAC', Galerie Jacques Kaplan, Grand Palais, Paris.
1979 Zoumboulakis Gallery, Athens.
1980 Aberbach Fine Art, London.
1981 Organiser and participant in 'Four American Sculptors Working in Britain', Sainsbury Centre for Visual Arts, Norwich.
1981-8 Member of Arts Council of Great Britain Visual Arts Panel.
1982 Publication of 'The Sculpture of Helaine Blumenfeld' by Edward Lucie-Smith, Sinclair Browne Ltd, London.
1983 'Marmo Macchina', Carrara, Italy.
1984 Galeri Kampen, Oslo, Norway; 'Le Salon de Nations', Paris.
1985 'Henry Moore/Helaine Blumenfeld: Dialogue', Alex Rosenberg Gallery, New York.
1985-6 'Helaine Blumenfeld Sculpture', Coventry, Whitefriars.
1986 Galeri Kampen, Oslo, Norway.
1987 'Helaine Blumenfeld - Figurative Landscapes: Sculptures for the National Dance Institute', Alex Rosenberg Gallery, New York.
1988 Solo show, Leinster Fine Art, London.
1989 Blue Hill Cultural Center, Pearl River; New York Hopper House, Nyack, New York.
1990 'Forum International Exhibition', Dusseldorf, with Leinster Fine Art; Studio D'Arte La Subbia, Viareggio, Italy.
1991 'Trent'anni da Sem', Pietrasanta, Italy.
1992 'Helaine Blumenfeld: Cambridge 1972-1992', CCA Gallery, Cambridge, England; 'Masters of Modern Sculpture', Galerie am Lindenplatz, Lichtenstein.
1993 Elected as Member of Royal Society of British Sculptors.
1994 'Helaine Blumenfeld: Myth & Metaphor', La Subbia Gallery, Pietrasanta, Italy; 'Tresors d'Art', Singapore, with Sarina Tang Fine Art.
1995 'Ad Occhi Aperti', Chiostro di Sanagostino, Pietrasanta, Italy.
1997 'Mythology: Recent Sculpture', Albemarle Gallery, London; Wimpole Hall, the National Trust, Cambridge, England.
1998 Publication of 'Mythologies: The Sculpture of Helaine Blumenfeld' by Nicola Upson, Overlook Press 1999.
1999 Galerie Roenland, Oslo, Norway; CCA Gallery, Cambridge, England.
2000 Solo show, Galerie Roenland, Oslo, Norway; 'Royal Society of British Sculptors Show', London; Elected Fellow of Royal Society of British Sculptors.
2001 Broughton Gallery, Cambridge, England; 'Royal Society of British Sculptors: Summer Show', London; 'A Retrospective', Wimpole Hall, the National Trust, Cambridge, England. 2002 'New Sculptures: Transformation', Galeria D'Arte La Subbia, Pietrasanta, Italy; Awarded Honorary Doctorate by University of Leicester.
2004 Elected Vice President, Royal Society of British Sculptors; Pietrasanta Lectures: 'Madness and Creativity'.
2005 Exhibited at Olympia with Robert Bowman Gallery; 'Moore Inspired', Sidney Cooper Gallery, University College, Canterbury; Institute of Contemporary Art lecture: 'Happiness and Creativity'.
2006 'Blumenfeld: In the Garden', RHS Chelsea Flower Show; Curator and Participant, 'Sculpture in the Garden', Harold Martin Botanical Gardens, University of Leicester.
2006-7 'Transcendence', Robert Bowman Modern, London.
2007 Recipient of 16th International Prize for Sculpture 'Pietrasanta e la Versilia nel mondo'; 'Helaine Blumenfeld: Visionary Landscapes', Sala delle Grasce, Pietrasanta, Italy; Het Depot, Wageningen, The Netherlands (June - September).

Commisions
1980 Pyramid - Carrara marble, height: 2m.
1982 Double Torso - Bronze, height: 3m; Sinclair Research, Cambridge, England.
1983 Figurative Landscape (5 parts) - Norwegian granite, height: 3m; Federal Government Plaza Milwaukee, Wisconsin, USA.
1985 Two Sides of a Woman - Bronze, 180 cm x 60 cm x 60 cm; Lincoln Center, NYC, USA.
1987 Earth Mother - Fibreglass, 8m x 15m x 4m; 'Event of the Year', Madison Square Gardens, NYC, USA.
1987 Two Sides of a Woman II (fountain) - Bronze, height: 160 cm; Beaumont Theatre, Coventry, England.
1990 Creation - Carrara marble, height: 3m; Capital & Counties, London
1991 Dialogue - Statuary marble, height: 3m; British Petroleum. Headquarters, Brussels, Belgium.
1993 Flame - Macedonian marble, height: 3.5 cm; British Petroleum Headquarters, Brussels, Belgium.
1995 Psyche, Carrara marble, height: 2.3m; Private Collection, USA.
1996 Cleopatra - Persian travertine, height: 2m; Private Collection, USA.
1998 Eros & Psyche - Bianco Duro marble, height: 3m; Private Sculpture Park, Princeton, New Jersey, USA.
1999 Moorish Mystery Figures (4) - White travertine, heights: 2.2m, 2m, 4m, 2.5m; Royal Caribbean Cruise Line 'Grandeur of the Seas'.
1999 Aphrodite - Macedonian marble, height: 2.3m; Private Collection, USA.
2000 Angel in Flight, I & II (wall reliefs) - Macedonian marble, 300 cm x 200 cm x 25 cm; Royal Caribbean Cruise Line 'Vision of the Seas'.
2000 Sun Goddess - Brass and steel, height: 12m, Atrium Sculpture; Tree of Life - Statuary marble, 2m x 112 cm x 120 cm; Angel in Flight - Aluminium and steel, height: 12m, Atrium Sculpture; Royal Caribbean Cruise Line 'Explorer of the Seas'.
2000 Draped Torso - Bronze, height: 1.8m; Private Collection, UK.
2001 Cleopatra - Bronze, 195 cm x 62 cm x 40 cm; Frieze (wall relief) - 240 cm x 110 cm x 4 cm; Private Collection, France.
2002 Transformation - Patinated blue bronze, height: 190 cm; Dreams (wall relief) - Patinated blue bronze, 206 cm x 98 cm x 5 cm; Royal Caribbean Cruise Line 'Navigator of the Seas'.
2002 Nike - Macedonian marble, height: 1.1m; Het Depot, Wageningen, The Netherlands.
2003 Chauvinist - Norwegian granite, height: 4.5m; City House, Cambridge, England.
2003 Shadow Figures - Bronze resin, height 2.2m; Library, University of Leicester.
2004 Sappho - White statuary marble, 200 cm x 70 cm x 35 cm; Private Collection, London.
2004 Flame - Patinated bronze, 400 cm x 150 cm x 65 cm; Clare Hall College, Cambridge, England.
2005 Spirit of Life - Carrara marble, 4m x 1.3m; Newport News Public Art Foundation, Newport, Virginia, USA.
Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa