NL EN
DE FR

Peter Keizer

< Ga terug naar het overzicht

In Nederland wordt het woord plethora zelden gebruikt. Dat is jammer, want het geeft exact en trefzeker aan waar het om draait in beeldende kunstuitingen die fysiek aanwezig zijn, zoals de schilderijen en sculpturen van Peter Keizer. De letterlijke vertaling van het Griekse plèthõrè luidt: het vol zijn. In de medische wereld wordt de term gebruikt om het verschijnsel ‘volbloedigheid’ aan te geven. Meer in het algemeen wordt met plethora een aangename overdaad aan schoonheid bedoeld. Peter Keizer maakt met zijn beelden en schilderijen duidelijk dat overdaad níet schaadt. Plethora is voor hem een welkom en weldadig fenomeen. Hij schurkt behaaglijk en comfortabel aan tegen schoonheidsbeleving en tegelijk prikkelt hij de zinnen en zet de zintuigen op scherp.

 

Hoeveel overdaad kan een mens aan? In beeldengalerij Het Depot is onder meer een installatie te zien die bestaat uit 49 in glas geblazen vrouwenborsten. Ze liggen verleidelijk op houten dukdalven. Samen vormen de objecten een soort ‘square’ met de toepasselijke titel ‘The Fountain of Life’. Argeloze bezoekers van het ‘plein’ worden overspoeld door levensbronnen: een zee van borsten met vuurrode tepels. Vol van leven en vervuld van lust en begeerte  is ook ‘Godin van de vruchtbaarheid’, een enorme sculptuur die overrompelend aanwezig is. Keizer assembleerde het beeld met houtdelen die hij verlijmde en vervolgens bewerkte. In de bijna drie meter hoge tors Isis zijn balsa, taxus, cypres, mammoet en purperhart verwerkt.

 

In zijn schilderijen, beelden en installaties verhevigt, sublimeert en intensiveert Peter Keizer fysieke beleving. Lichamelijke ervaring is een onvervreemdbare component van zijn kunstenaarschap en van zijn persoonlijkheid. Vervolmaking is een factor van belang: niet omdat hij de waargenomen werkelijkheid als ontoereikend ervaart, maar omdat hij de overweldigende ervaring ervan in alle hevigheid wil vangen, vastleggen en verankeren in beeldende kunst. Daardoor ontstaan concentraties van intensiteit, lichamelijkheid en activiteit. Groei en bloei, begeerte en erotiek beleven hun hoogtepunt in beelden en schilderijen die vaak ten prooi vallen aan overdrijving. Humor, understatement en relativeringsvermogen zorgen voor het tegenwicht dat nodig is om te voorkomen dat de kunstenaar doorschiet in zijn enthousiasme en ongebreidelde scheppingsdrang.

 

Een paar jaar geleden groeide bij Peter Keizer de behoefte om werk te maken waar hij omheen kon lopen. Het roer ging drastisch om. Een recente serie keramische beelden was het gevolg. Vergelijkend warenonderzoek levert de verrassende conclusie op dat er inhoudelijk gezien eigenlijk niet eens heel veel is veranderd. De taal die de kunstenaar spreekt in zijn schilderijen blijkt zich ook uitstekend te lenen voor een omzetting naar het idioom van de beeldhouwkunst. Het bijna wellustige modelleren van de amorfe klei is goed te vergelijken met de pasteuze schilderijen waarin onvervalste expressiedrang doorklinkt. Keizer wroet, kerft en krast in de natte klei alsof hij met morsige kwasten door verse verflagen ploegt. Er bestaan duidelijke overeenkomsten in het handschrift van beelden en schilderijen. In recente schilderijen wordt de bloesem letterlijk in dikke klodders op het doek geboetseerd. Anderzijds beschildert hij beelden, objecten en zelfgemaakte sokkels volgens de standaardprincipes van de schilderkunst. Soms voorziet hij keramische beelden zelfs van plakplaatjes, voordat ze de oven in gaan. Dat doet hij om de picturale impact te vergroten. Zo ontstond als een van de eerste beelden een met bloemen versierde torso met de titel  ‘Ze is wel … Ze is niet’... en beelden van lichaamsfragmenten waaraan op cruciale plekken eigenaardige coderingen zijn toegevoegd.

Curriculum Vitae

SOLO TENTOONSTELLINGEN

2007 Het Depot beeldengalerij, Wageningen
2007 Galerie Witteveen, Amsterdam
2007 Galerie De Vis, Harlingen
2006 Galerie Am Savignyplatz, Berlijn
2005 Stadsgalerie, Alphen a/d Rijn
2005 Traverse, Bilthoven
2005 Brains Unlimited, Amsterdam
2004 Galerie Catrin Alting, Antwerpen
2004 KunstRAI Galerie Witteveen, Amsterdam
2003 Galerie Ruth Sachse, Hamburg
2003 Galerie Am Savignyplatz, Berlijn
2003 Galerie Witteveen, Amsterdam
2002 KunstRAI Galerie Witteveen, Amsterdam
2001 Galerie Witteveen, Amsterdam
2000 Galerie Am Savignyplatz, Berlijn
2000 Galerie Ruth Sachse, Hamburg
2000 Galerie Metis, Amsterdam
1999 Galerie De Garage, Bergen
1998 Galerie Metis, Amsterdam
1998 Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag
1997 Galerie Am Savignyplatz, Berlijn
1997 Galerie Chassé, Breda
1997 Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag
1996 Galerie Metis, Amsterdam
1995 SBK, Amsterdam
1994 Galerie Metis, Amsterdam
1993 Galerie Metis, Amsterdam
1992 Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag
1992 Gemeentelijke Expositieruimte, Kampen
1992 Galerie Huis voor Beeldende Kunst, Utrecht
1990 Galerie Phoebus, Rotterdam
1989 Galerie Ronkes Agerbeek, Den Haag
1988 Aula Rijksakademie, Amsterdam
1988 Prentenkabinet Rijksakademie, Amsterdam
1986 Galerie Oude Gracht 380, Utrecht
1986 Aula Rijksakademie, Amsterdam
1986 Galerie d'Eendt, Amsterdam
1985 Galerie Het Museum, Amersfoort

 

GROEP TENTOONSTELLINGEN

2007 Pentiment 'Gast Professoren’ Fabrik der Künste, Hamburg
2005 Het Depot beeldengalerij, Wageningen
2005 Keramikos 'Haarlemse Kunstlijn', Haarlem
2003 KunstRAI Galerie Witteveen, Amsterdam
2002 Stadsgalerie 'Van top tot teen', Alphen a/d Rijn
2002 Galerie Jos Art ‘Het verschil in stijlen’, Amsterdam
2001 Art Twente kunstbeurs Galerie Witteveen, Hengelo
2001 KunstRAI Galerie Witteveen, Amsterdam
2000 Galerie Witteveen, Amsterdam
2000 Kunsthal ‘Ieder z’n voetbal’, Rotterdam
2000 Provinciehuis Noord-Holland ‘De 100e tentoonstelling' met Marie José Robben en Jan Sierhuis, Haarlem
1999 Laboratorio Lucebert, Spanje
1999 Laboratorio Lucebert, Javea Spanje
1999 Laboratorio Lucebert, IJsselstein
1998 Laboratorio Lucebert, Bergen
1998 Lineart kunstbeurs Galerie Jos Art, Gent
1998 Galerie Metis in Galerie De Garage, Bergen
1998 Genootschap Kunstliefde ‘Stedenkoorts’, Utrecht
1997 ABN Amro galerij, Amsterdam
1996 Galerie Metis ‘Drie schilders’, Amsterdam
1995 Arti et Amicitiae '40 jaar SBK', Amsterdam
1995 Galerie Ronkes Agerbeek 'Art and Image' kunstbeurs , Den Haag
1995 Art Amsterdam Galerie Metis, Amsterdam
1995 The Young Generation, Laren
1994 Galerie Ronkes Agerbeek '5-jarig jubileum’, Den Haag
1993 Galerie Metis ‘De verbeelding van het lichaam’, Amsterdam
1992 Museum Fodor 'Fodor Longa, Res Brevis', Amsterdam
1990 Koninklijke Subsidie Paleis op de Dam, Amsterdam
1988 Koopmansbeurs kunstbeurs Gamma Galerie, Amsterdam
1987 Kunstenaars kiezen kunst, Amsterdam
1987 Galerie Nouvelles Images '22 jonge kunstenaars’, Den Haag
1987 Arti et Amicitiae ‘De tentoonstelling in Arti’, Amsterdam
1986 Rijksakademie van Beeldende Kunsten ‘Bagger’, Amsterdam
1985 Museum Fodor 'Amsterdam koopt kunst’, Amsterdam
1985 Arti et Amicitiae '4 Amsterdamse academies in Arti', Amsterdam
1985 Universiade International Student Art Exhibit, Kobe Japan
   
   
Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa