NL EN
DE FR
Eja Siepman van den Berg

Solotentoonstelling

De Inspiratiebronnen van Eja Siepman van den Berg

16 juni 2019 - 26 januari 2020

Tentoonstelling Villa Hinkeloord

Zondag 16 juni 2019 tot en met zondag 26 januari 2020

 

Het kan niet anders zijn dat jonge kunstenaars geïnspireerd worden door collega’s of voorgangers. Eja Siepman van den Berg zelf zegt vooral zich thuis te voelen bij en herkenning te vinden in het werk van Brancusi, Lehmbruck, Maillol, Kolbe, Charlotte van Pallandt, George Minne en Charles Despiau. Het gaat te ver om een hele kunsthistorische beschouwing te houden over de door haar genoemde artiesten. We hebben een keuze gemaakt. Een keuze die mede bepaald is vanwege het feit dat we van drie kunstenaars ook werken hebben kunnen verwerven die op de permanente tentoonstelling van Eja Siepman van den Berg een vaste plaats krijgen.

 

Werken van Brancusi, Lehmbruck en Maillol zijn nauwelijks te koop. Daar komt bij dat de doelstelling van Het Depot, het ondersteunen van hedendaagse beeldhouwers, een andere is dan het verzamelen van kunstwerken van overleden beeldhouwers. We zijn geen kunstverzamelaars, ondanks het feit dat de collectie van Het Depot op dit moment meer dan 500 werken omvat. De keuze die we maakten was de Grote Tors (1930) van Charlotte van Pallandt, de Bacchus of Dionysos (ca. 1937) van Charles Despiau en de Geknielde Jongeling (1925) van George Minne. Over deze drie kunstenaars en de genoemde kunstwerken treft u een artikel aan in nummer 16 van Fragment, ook onder Publicaties op deze website te downloaden. Beelden uit het interbellum uit Frankrijk, België en Nederland. Beeldhouwers en beelden die hun invloed hadden op vele kunstenaars waaronder Eja Siepman van den Berg. Kom naar Het Depot en bekijk de beelden, de objecten en de schilderijen en foto’s, meer dan 60 in getal op de tentoonstelling. U bent van harte welkom.

 

 

Eva Mendlik

Eva Mendlik werd op 5 mei 1928 geboren. Haar grootouders Julie Mijnsen en Oscar Mendlik, beiden Prix de Rome winnaars, waren bepalend voor haar keuze om beeldhouwster te worden. Eva kreeg van 1947-1951 haar opleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam van Jan Bronner en Piet Esser. Daarna studeerde zij een jaar in Brussel op de École Nationale Supérieure d’Architecture et des Arts Décoratifs bij Oscar Jespers. Ze werkte daarna anderhalf jaar in Italië en Frankrijk en vervolgens bij Ciacomo Manzù in Salzburg en Milaan. Ze studeerde samen met Johan Sterenberg en Theresia van der Pant en behoort tot de stroming van de figuratieve abstractie. Mensen en dieren vormen het onderwerp van haar beelden in diverse materialen. Qua boodschap zijn de portretten met hun ingetogen expressie en hun vage glimlach heel subtiel. Op de tentoonstelling is het bronzen portret Christl te zien (46 cm, 1955). 

 

Charles Despiau

Charles Despiau werd op 4 november 1874 in Mont-de-Marsan geboren en overleed in Parijs op 28 oktober 1946. Samen met Auguste Rodin, Emile-Antoine Bourdelle en Aristide Maillol wordt hij gerekend tot de belangrijkste Franse beeldhouwers in die periode. Zijn oeuvre bestaat uit ongeveer 150 beelden en 1000 tekeningen. Dat is niet veel, maar Despiau werkte jarenlang aan een beeld. Despiau wordt wel de inspirator van de figuratieve abstractie genoemd. Het accent lag op karakterisering en het weglaten van onnodige details.

 

George Minne

George Minne (1866-1941) krijgt dikwijls een plaats in de kunstenaarskolonie Sint-Martens-Latem in België. Minne heeft weliswaar in die plaats gewoond, maar heeft zijn bakermat in de periode daarvoor in Gent en Brussel. Hij speelde toen een belangrijke rol in het Europees Symbolisme. De beelden van Minne hebben een enorme uitdrukking van emotie, angst, kwetsbaarheid en zwakte. Dichters en tevens tijdgenoten waren vooral onder de indruk van zijn tragiek. Grégoire Le Roy beschreef Minne als een sculpteur-poête.

 

Charlotte van Pallandt

Charlotte Dorothée barones van Pallandt werd op 24 september 1898 in Arnhem geboren en overleed op 30 juli 1997 in Noordwijk. Na een kort huwelijk (van 1919 tot 1924), ze woonde toen in Bern in Zwitserland, werd Charlotte voltijds beeldend kunstenaar. Ze vertrok in 1923 naar Lausanne en een paar jaar later (in 1926) vertrok ze samen met een vriend naar Parijs. Die stad zou haar tweede huis worden. Dat was in die tijd totaal ongebruikelijk en ‘not done’. Kunst beoefenen als vrijetijdsbesteding was in adelijke kringen niet ongewoon, maar om het beroep van beeldhouwer uit te oefenen was een andere zaak. 

In 1978 ontving Eja Siepman van den Berg als eerste uit handen van Charlotte van Pallandt de Charlotte van Pallandtprijs. Eja heeft Charlotte daarna goed leren kennen Ze zaten ook een tijdje bij dezelfde galerie, Lambert Tegenbosch in Heusden. Maja van Hall was een vriendin van Charlotte en Eja was op haar beurt weer met Maja bevriend. Eja heeft ook veel bewondering voor het werk van Charlotte. “Haar werk is heel krachtig en ze is, net als ik, ook de weg naar abstractie ingeslagen, met al die plaatjes en schijfjes. Ze heeft ook fantastische portretten gemaakt. Eén van de mooiste is die van Albert Termote.”

 

De mens als uitgangspunt

Ter gelegenheid van deze tentoonstelling verschijnt bij Het Depot ook het boek De mens als uitgangspunt, door Loek Dijkman, met dank aan Bieke van der Mark, Wim van der Beek en Huub Mous. Het boek is verkrijgbaar in de winkel van Het Depot. 

 

 

 


Lees meer over Eja Siepman van den Berg

Stichting Utopa actualiseert en stimuleert creatieve talenten van mensen
Lees verder Stichting Utopa