Solotentoonstelling
Natasja Bennink
11 juni tot en met 28 januari 2024
Zondag 11 juni 2023 tot en met zondag 28 januari 2024
Mensen, de liefdevolle verbinding tussen mensen en de representatie van kracht, stoerheid en zelfbewuste vrouwelijkheid zijn de begrippen die steeds weer opduiken als we de uitstraling van de beelden van Natasja Bennink proberen te benoemen. In haar opdrachtwerken voor kunst in de openbare ruimte geeft ze een bijzonder accent aan menselijke verhalen die door haar beelden weer vanuit een nieuw perspectief worden verteld. In Het Depot verheugen we ons op de ontmoeting met een selectie uit het vrije werk.
Natasja Bennink, levensgroot
“Deze vrouw staat hier niet om bekeken te worden. Zij staat hier om te kijken.” ¬Dit schrijft Sophie van Steenderen over een beeld van Natasja Bennink, in een monografie over de beeldhouwer.
Want het werk van Natasja Bennink is op en top vrouwelijk. Dat heeft alles te maken met haar onderwerpkeuze en de manier waarop ze vrouwelijkheid verbeeldt. Haar beelden zijn gemaakt naar modellen, maar ook neemt ze haar eigen lichaam als uitgangspunt.
Het is in die beelden dat ze haar eigen vrouwelijkheid presenteert. Maar wanneer ze zichzelf als model neemt ontstijgen de beelden van haar eigen lichaam haar privé-domein. Daarin raakt haar werk in alle persoonlijkheid juist het universele, een kwaliteit die haar werk relevant maakt. Voor een deel is de keuze van haar modellen volstrekt pragmatisch. Want wanneer Natasja haar ouders of kind als model neemt is dat meer om praktische redenen dan om ingewikkelde familiebanden te onderzoeken of bloot te leggen. De kus die haar grootouders elkaar geven, en is vereeuwigd in 'ons dagelijks brood', is de kus van oude, langdurig geliefden. En het beeld van haar vierjarige dochter is het beeld van de karakteristieke houding van een kleuter in het algemeen.