Carla de Beus
Het menselijk lichaam en de wijze waarop Carla de Beus (1950) dit verbeeldt is verrassend te noemen. Ze werkt met metaal en kunststof; materialen die de uitgebeelde lichaamsdelen bewegingsloos maken en ze tot rust brengt. De Beus werkt met fragmenten van het lichaam. Hierdoor ontstaat er een afstand die onmogelijk is bij het ervaren van het eigen lichaam, waar alle losse delen het geheel vormen. In haar werk veranderen vertrouwde lichaamsdelen in vreemde objecten. De toeschouwer zal de behoefte voelen om vertrouwd te raken met het vervreemde door de objecten aan te raken.
Vanaf het moment dat de mensheid erin slaagt om metaal te verwerken wordt dat ook gebruikt om het menselijk lichaam uit te beelden. De Beus zet dus een traditie van duizenden jaren geleden voort. De wijze waarop zij de lichamen fragmenteert doet denken aan de wijze waarop objecten worden teruggevonden: in stukken, vaak gebroken en moeilijk herkenbaar.
Het drijven uit plaatmateriaal is een oeroude techniek die weer aanzien kreeg bij de start van het modernisme. Daar groeide het besef dat beelden, naast gegoten of gehakt, ook samengesteld of geconstrueerd kunnen worden uit o.a. plaatmateriaal. Dit gebeurde onder invloed van veranderende opvattingen over ruimte en ontwikkelingen in de las- en soldeertechniek. Picasso’s vriend en landgenoot Gonzales, die uit een familie van edelsmeden voortkwam, is daar een voorbeeld kwam. Hij stelde zijn beelden samen uit stafijzer en gehamerd ijzerplaat en liet de beeldende taal deels vanuit die techniek ontstaan. Hierdoor wist het drijven zich enigszins te onttrekken aan de sfeer van kunstnijverheid en ambachtschap, en ontstonden autonome beelden van bijvoorbeeld Chillida en Lalanne tot Phillip King.
Publicaties
Collectie
CV
Carla de Beus, 1950
Opleidingen
1983-1988 Vrije academie, Den Haag
1983 Meesterteken edelsmid
1972-1983 Fysiotherapeut, revalidatiecentrum Kijkduin, afdeling neurologie
1968-1972 Opleiding Fysiotherapie
Prijzen
2004 Arti prijs, Arti et Industriae
1994 Theo van der Nahmerprijs
Solo expositie
2009 Het Depot Wageningen
Groepsexposities
2020 Pulchri Studio, Den Haag
2019 WAD, World Art Delft
2018 Kunst+Co galerie, Amstelveen
2016 Het Depot, locatie Villa Hinkeloord, benedenzaal met George Belzer
2013 Expositie Naked, Pulchri Studio, Den Haag
2012 Haagse Kunstkring, Den Haag
2012 Galerie ArtiBrak, Voorburg
2012 Nominatie oeuvreprijs ArtiBrak
2012 Arti-Shock 40 jaar, Rijswijk
2012 Najaarssalon Pulchri, Den Haag
2012 Pand Paulus, Schiedam
2012 Piet Paaltjes
2011 Stadsmuseum, Voorburg
2011 Najaarssalon Pulchri, Den Haag
2011 Reizend Kunstproject Kunstuitleen Rijswijk
2010 Najaarssalon Pulchri, Den Haag
2010 Voorjaarssalon Pulchri, Den Haag
2009 Pulchri ledententoonstelling
2008 Galerie Arti-Shock, Rijswijk
2007 Galerie Arti-Shock en Museum Rijswijk, Rijswijk
Pictura, Aijen
2006 Galerie Arti-Shock, Rijswijk
2005 Museum Rijswijk, Rijswijk
2005 Galerie BRAK, Voorburg
2005 Galerie De Sigarenfabriek, Delft
2004 Galerie De Sigarenfabriek, Delft
2004 ARTI prijs
2003 Galerie De Sigarenfabriek, Delft
2002 Stichting galerie Het Langhuis, Zwolle
2002 Eend+co, Boskoop
1999 ARTI, Stille Veerkade, Den Haag
1998 Kunsthal Hof 88, Almelo
1998 gsa galerie, Hilversum
1997 ARTI, Stille Veerkade, Den Haag
1996 Galerie "De Vrije Vogel"
1994 Arti et industriae, Noordeinde79, Den Haag
1994 Theo van de Nahmerprijs
1993 Arti et industriae, Noordeinde79, Den Haag
1990 North Sea Gallery, Den Haag
1990 North Sea Gallery, Kurhaus, Scheveningen
1989 Het Glazen Huis, Amsterdam
1989 Arti et industriae, Den Haag
1989 North Sea Gallery, Pier, Scheveningen
1988 Vrije Academie, Den Haag
1988 Kasteel van Rhoon, Rhoon
1988 Gemeentehuis Ridderkerk, Ridderkerk
1988 Guthschmidt & Pampus, Den Haag
1986 Galerie Clara, Sint Clara Ziekenhuis, Rotterdam
1979 JVO Jack van Osnabrugge, Den Haag