Emile van der Kruk
De reden dat Emile van der Kruk (1956) hoofdzakelijk in hout werkt, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het een levend materiaal is. Zijn voorkeur gaat meestal uit naar populier. Aan hout kan je afzien hoe het is gegroeid en dat is wat Van der Kruk fascineert. Hij werkt de ontstaanssporen om die reden dan ook niet weg. Ze blijven vrijwel altijd zichtbaar, wat een sober effect tot gevolg heeft.
Van Der Kruk heeft een eigen manier ontwikkeld om met hout om te gaan. Zijn werkwijze kan experimenteel, eigenzinnig of zelfs grensverleggend worden genoemd. Hij kent de beperkingen van zijn materiaal en buit die in feite flink uit om te ervaren dat materiële restricties er zijn om te worden overwonnen. Hij creëert zijn vormen uit het hout door een kettingzaag te gebruiken. Dat levert op zijn zachtst gezegd niet de fijnzinnige elegantie op die men van een in marmer werkende beeldhouwer mag verwachten. Integendeel, het oogt ruig en wreed. Omdat Van der Kruk het oppervlak van het materiaal behalve met verf niet verder afwerkt, krijgt de vorm een conceptueel karakter. Hij creëert zijn eigen wetten en ruimtelijkheid.
Het werk van Van der Kruk zet aan tot nadenken over de schijnbare realiteit die door de humor als het ware ontnuchterd wordt. Is het wel zo reëel, kan de kijker zich afvragen, en verwijst hij daarmee impliciet naar de grootheid van de illusies, M.C. Escher? Voor Van Der Kruk is zijn omgang met het aldus gestuurde perspectief geen doel op zich. Hij past dit soort middelen toe om de kijker op de psychologische lading van het beeld te wijzen. Zo werkt het als een emotioneel expressiemiddel.

Publicaties
Collectie

Piéta
1997, populierenhout, 120 cm

Het Verbrokene
1999, walnotenhout, 90 cm

Onder Water
2000, populierenhout, 120 cm

Torso op tafel
2002, populierenhout, 60 cm

Création du monde
2004, hout, 100 cm

Anatomie van de boom
2010, red ceder, 130 cm

Piéta
2005, hout, 150 cm

Naakt de schaduw afdalend
2003, brons, 75 cm

Grote helpende hand
2009, eikenhout, 305 cm

Bloeiende boom uit lade
2012, populierenhout, 120 cm

Ontworteld oor
2013, hout, 130 cm

De verstrengeling
2013, populierenhout, 100 cm

Drie torsen uit dierlijk bot
2002, been, 30 cm

Idefix
2002, hout, 45 cm

Slippertje
brons, 15 cm

Carmen was nog vrij intact
2016, platanenhout, 120 cm

De Kus
2011, populierenhout, 100 cm

Kokoschka en Alma Mahler
2012, kastanjehout, 110 cm

Harnas als brug
2004, padoekhout, 80 cm

Pubertijd
2004, okoume hout, 150 cm

Boom op bed
2013, populierenhout, 180 cm

Bomendagboek
2013, boek, 75 cm

De Schoot
2010, sewqoia hout, 70 cm

Anatomische les
2002, populierenhout, 180 cm

Gedragen door tulpen
1998, populierenhout, 150 cm

De Gastvrijheid
2008, populierenhout, 120 cm

De Zwaan
2019, eikenhout, 140 cm

Het Maltezer hondje
2018, zebrano hout, 75 cm

De donkere kamer torso
2007, populierenhout, 140 cm

De Boom als model
2010, populierenhout, 140 cm

Het Visglas Aquarium
2020, populierenhout, 140 cm

De adem van de architect
2021, populierenhout, 110 cm

Zeemeermin
2018, essenhout, 70 cm

Zeemeermin
2019, essenhout, 100 cm

Guggenheim en Cobra
2005, populierenhout, 130 cm

Zwaan en torso
2018, essenhout, 100 cm

Omhelzende zwanen
2019, essenhout, 100 cm

Zwaan op boeken
2014, platanenhout, 70 cm

Stilleven twee zwanen
2020, populierenhout, 80 cm

Moeder zwaan
2021, dennenhout, 30 cm

Boom door hand
2006, Amer kersenhout, 150 cm

Boom in Boom
2006, platanenhout, 90 cm

Ik plant op stoel
2005, populierenhout, 100 cm

De kerstverlichting is uit
2020, populierenhout, 90 cm

Tulp op tafel
2020, populierenhout, 90 cm

Zonnebloem
2020, populierenhout, 130 cm

Paddestoelen met gloeilamp
2012, populierenhout, 85 cm

Ontluikende tafel
2011, populierenhout, 120 cm

Twee hazen met rozen
2018, populierenhout, 130 cm

Leda
2020, dennenhout, 40 cm

Wortelhoofd
2020, dennenhout, 40 cm

De Perzik
2021, populierenhout, 30 cm

De gebroken zuil
2020, populierenhout, 30 cm

Nacht en dag kaaars
2020, populierenhout, 30 cm

Boek met hyacinth
2021, populierenhout, 20 cm

Boek met tulp
2020, slangendenhout, 25 cm

Bloedende taal
2021, sequoiahout, 20 cm

Dafne
2020, populierenhout, 25 cm

Twee littekens
2019, populierenhout, 170 cm

Leda
2020, slangendenhout, 25 cm

De schatkist
2018, populierenhout, 30 cm

De schatkist
2018, populierenhout, 30 cm

Gemeenschappelijk duister
2018, populierenhout, 40 cm

Wit en zwart volume
2019, populierenhout, 40 cm

Vijver met lelie
2019, populierenhout, 40 cm

Hoofd op blok vrouw Ethiopië
2019, populierenhout, 40 cm

Hoofd op blok vrouw Ethiopië
2020, populierenhout, 40 cm

Hoofd op blok vrouw Ethiopië
2020, slangendenhout, 35 cm

Hoofd op blok student A’dam
2020, slangendenhout, 35 cm

Hoofd op blok student Delft
2020, slangendenhout, 35 cm

Vis in vertakking
2020, esdoornhout, 30 cm

De Os
1999, populierenhout, 180 cm

Twee vriendinnen
2006, populierenhout, 120 cm

Meisje Aenea
2003, populierenhout, 180 cm

Vrouw op tafel
2001, populierenhout, 210 cm

Vader
2004, taxus, 200 cm

Giraffe
2014, populierenhout, 100 cm

Europa en de stier
2015, populierenhout, 350 cm

Drie kleine bloemen uit takken
30 cm

Vis uit tak
2019, dennenhout, 200 cm

Houten paneel met rode letter taal
populierenhout, 120 cm

Het break hotel
2007, Amerikaanse kers, 120 cm

Zwanen kruislings vertakt
2020, dennenhout, 90 cm

Zwanennest
2020, dennenhout, 50 cm

De beslissing
2008, lindenhout, 60 cm

Hoofd student Haarlem
2019, populierenhout, 40 cm

Hoofd kind Ethiopië
2021, populierenhout, 40 cm

Hoofd meisje Ethiopië
2020, populierenhout, 40 cm

Hoofd kind Ethiopië
2020, populierenhout, 40 cm

Hoofd student Leiden
2019, populierenhout, 40 cm

Hoofd vrouw Ethiopië
2019, populierenhout, 40 cm

Hoofd
2018, acaciahout, 80 cm
CV
Emile van der Kruk, 1956
Opleidingen
1978 Kunstacademie, Amersfoort
1977 Kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht
1976 Kunstgeschiedenis, Rotterdam
Tentoonstellingen
2019 Expositie museum Gorcum, groeps
2018 Expositie museum gauda, groeps
2014 Stedelijk museum Kampen
2014 Synagoge, solo
2014 Het Depot, Wageningen, solo
2012 Atalier an der Donau, Pochlin, Oostenrijk
2011 Galerie Karin Ward, Zweden
2010 Het Depot, Wageningen, solo
2009 Kunstbeurs Keulen
2008 Museum De Zonnehof, Amersfoort, solo
2008 Realistenbeurs, Amsterdam
2007 Loods 6, Amsterdam, groep
2006 Galeria Aquario, Rome
2005 Galerie Wit, Wageningen
2004 Het Depot, Wageningen, groep
2004 Het Singermuseum, Laren NH, solo
2002 International Art Centre, Baarlo
2000 Seasons galerie, Den Haag
1998 Galerie Beeldlijn Kunstrai, Amsterdam
1997 Universiteit Groningen
1994 Ministerie van Landbouw, Den Haag
1991 Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag, solo
1987 Galerie Nouvelle Images, Den Haag, groep
Opdrachten
2009 De Wisselwachterhond, NS Amersfoort
2002 Vis in boom, Amersfoort
1994 Stilleven, Baarns Lyceum
1991 Bronzenbeeld, Gemeente Koggeland
1985 Decor Andromache, regisseur Koos Terpstra
Collecties
Gemeente Amersfoort
Gemeentehuis Hoofddorp
Kaaf Hein Fonds Utrecht
Rijksdienst Beeldende Kunst
Beeldengalerij Het Depot Wageningen
Kunstcentrum Haarlem
I A C Baarlo
Veel privé collecties
Publicaties
2012 Mishandelde boeken, tekst Emile van der Kruk
2009 Brochure Het Depot Emile van der Kruk, tekst Cees Straus
2005 Het Depot belicht, tekst Wim van der Beek
2003 Zie de Mens, tekst Piet Augustein
2002 Catalogus Emile van der Kruk, tekst Christine Elkhuizen
2001 Okume, tekst Jan Hein van Rooy
1999 Microcosmos beelden in de Hortus, tekst Emile van der Kruk
1997 Het schreeuwend braambos, tekst Emile van der Kruk
1997 Ewig kwetsbaar, Universiteit Groningen
1993 Van der Kruk ondermijnd positie van een standbeeld, tekst Wim van Beek.
1993 Inhout, een ruimtelijk dagboek van Emile van der Kruk, tekst Barbara Groenhart.
1991 Over de positie van ons hart, tekst Koos de Jong, Rijksdienst Beeldende Kunst.
Extra informatie:
www.emilevanderkruk.nl
emilebeelden@gmail.com