Emile van der Kruk
De reden dat Emile van der Kruk (1956) hoofdzakelijk in hout werkt, heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat het een levend materiaal is. Zijn voorkeur gaat meestal uit naar populier. Aan hout kan je afzien hoe het is gegroeid en dat is wat Van der Kruk fascineert. Hij werkt de ontstaanssporen om die reden dan ook niet weg. Ze blijven vrijwel altijd zichtbaar, wat een sober effect tot gevolg heeft.
Van Der Kruk heeft een eigen manier ontwikkeld om met hout om te gaan. Zijn werkwijze kan experimenteel, eigenzinnig of zelfs grensverleggend worden genoemd. Hij kent de beperkingen van zijn materiaal en buit die in feite flink uit om te ervaren dat materiële restricties er zijn om te worden overwonnen. Hij creëert zijn vormen uit het hout door een kettingzaag te gebruiken. Dat levert op zijn zachtst gezegd niet de fijnzinnige elegantie op die men van een in marmer werkende beeldhouwer mag verwachten. Integendeel, het oogt ruig en wreed. Omdat Van der Kruk het oppervlak van het materiaal behalve met verf niet verder afwerkt, krijgt de vorm een conceptueel karakter. Hij creëert zijn eigen wetten en ruimtelijkheid.
Het werk van Van der Kruk zet aan tot nadenken over de schijnbare realiteit die door de humor als het ware ontnuchterd wordt. Is het wel zo reëel, kan de kijker zich afvragen, en verwijst hij daarmee impliciet naar de grootheid van de illusies, M.C. Escher? Voor Van Der Kruk is zijn omgang met het aldus gestuurde perspectief geen doel op zich. Hij past dit soort middelen toe om de kijker op de psychologische lading van het beeld te wijzen. Zo werkt het als een emotioneel expressiemiddel.
Publicaties
Collectie
CV
Emile van der Kruk, 1956
Opleidingen
1978 Kunstacademie, Amersfoort
1977 Kunstgeschiedenis, Universiteit Utrecht
1976 Kunstgeschiedenis, Rotterdam
Tentoonstellingen
2019 Expositie museum Gorcum, groeps
2018 Expositie museum gauda, groeps
2014 Stedelijk museum Kampen
2014 Synagoge, solo
2014 Het Depot, Wageningen, solo
2012 Atalier an der Donau, Pochlin, Oostenrijk
2011 Galerie Karin Ward, Zweden
2010 Het Depot, Wageningen, solo
2009 Kunstbeurs Keulen
2008 Museum De Zonnehof, Amersfoort, solo
2008 Realistenbeurs, Amsterdam
2007 Loods 6, Amsterdam, groep
2006 Galeria Aquario, Rome
2005 Galerie Wit, Wageningen
2004 Het Depot, Wageningen, groep
2004 Het Singermuseum, Laren NH, solo
2002 International Art Centre, Baarlo
2000 Seasons galerie, Den Haag
1998 Galerie Beeldlijn Kunstrai, Amsterdam
1997 Universiteit Groningen
1994 Ministerie van Landbouw, Den Haag
1991 Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag, solo
1987 Galerie Nouvelle Images, Den Haag, groep
Opdrachten
2009 De Wisselwachterhond, NS Amersfoort
2002 Vis in boom, Amersfoort
1994 Stilleven, Baarns Lyceum
1991 Bronzenbeeld, Gemeente Koggeland
1985 Decor Andromache, regisseur Koos Terpstra
Collecties
Gemeente Amersfoort
Gemeentehuis Hoofddorp
Kaaf Hein Fonds Utrecht
Rijksdienst Beeldende Kunst
Beeldengalerij Het Depot Wageningen
Kunstcentrum Haarlem
I A C Baarlo
Veel privé collecties
Publicaties
2012 Mishandelde boeken, tekst Emile van der Kruk
2009 Brochure Het Depot Emile van der Kruk, tekst Cees Straus
2005 Het Depot belicht, tekst Wim van der Beek
2003 Zie de Mens, tekst Piet Augustein
2002 Catalogus Emile van der Kruk, tekst Christine Elkhuizen
2001 Okume, tekst Jan Hein van Rooy
1999 Microcosmos beelden in de Hortus, tekst Emile van der Kruk
1997 Het schreeuwend braambos, tekst Emile van der Kruk
1997 Ewig kwetsbaar, Universiteit Groningen
1993 Van der Kruk ondermijnd positie van een standbeeld, tekst Wim van Beek.
1993 Inhout, een ruimtelijk dagboek van Emile van der Kruk, tekst Barbara Groenhart.
1991 Over de positie van ons hart, tekst Koos de Jong, Rijksdienst Beeldende Kunst.
Extra informatie:
www.emilevanderkruk.nl
emilebeelden@gmail.com