Kunstenaars

Floris Brasser

De beeldhouwer Floris Brasser werkt bij voorkeur in hout. Degene wie hem ooit opzocht in zijn atelier zal dat niet verbazen. De werkplaats staat in een bos te midden van hoge bomen en onderhout. De omringende natuur kan het beeld van een romantische wereld oproepen maar de werkelijkheid is behoorlijk Spartaans. Op het terrein liggen boomstammen in de meest uiteenlopende formaten en houtsoorten. Walnoot, douglas en robinia, iep en kers, eik en linde. Ze variëren van ranke silhouetten tot kolossale, niet meer te omarmen stammen. Het is een voorraadkast in de open lucht en tegelijkertijd een wachtkamer van beelden die nog gaan komen. Er is niet altijd een vastomlijnd plan of idee, er is veeleer een optelsom aan mogelijkheden van wat gewenst is en wat wel of niet kan.

 

Lang niet alle beelden van Floris Brasser zijn antropomorf en eveneens zijn ze niet allemaal uit één stam gemaakt. Ze zijn figuratief, organisch abstract of constructivistisch, ze zijn overwegend monolitisch maar soms ook samengesteld. Het zijn autonome werken maar ze kunnen niet zonder het samenspel tussen ruimte, object en mens. Wat ze met elkaar gemeen hebben is dat ze bepalend zijn voor een interactie. Hout, meer dan welk ander materiaal ook, vraagt om een fysieke relatie, om bevoeld te worden en vast te pakken. Houten beelden bekijken we met onze handen.

 

Het is niet zo eenvoudig om de positie van Brasser in de contemporaine beeldhouwkunst aan te geven. Zijn kunstenaarschap stoelt op verschillende kwaliteiten. Enerzijds is er het ambacht, in de klassieke zin. Een vakmanschap met techniek en materiaalkennis als duidelijke componenten. Aan de andere kant is er het autonome, inventieve gedeelte van de kunstenaar pur sang die een volstrekt oorspronkelijke visie laat zien resulterend in een onmiskenbaar eigen en herkenbaar oeuvre. Met zijn houten beelden schaart hij zich in een imposante rij beeldhouwers die zich, onder andere in dat materiaal, een positie in de geschiedenis van de beeldhouwkunst hebben weten te verwerven.

De grote bloeiperiode van een beeldhouwkunst in hout was voor de Lage Landen ongetwijfeld het tijdperk van de Middeleeuwen met hoofdzakelijk religieuze kunst. De beelden van Brasser hebben weinig of niets met de kunst uit dat tijdvak te maken. Hij beweegt zich in een andere wereld. Een grensgebied tussen de fysieke aspecten van zijn vak en de bezieling van zijn werken. Een wereld tussen boom en beeld.

 

(tekst: Joop Nijstad)

Publicaties

Collectie

Two half cherries

Two half cherries

2008, kersenhout, 180 cm

Arm, schouder, borst

Arm, schouder, borst

1982, grenenhout, 51 cm

Silenced

Silenced

2008, robinia, 200 cm

After

After

2017, walnoot, 353 cm

Dubbel dick

Dubbel dick

2018, perenhout, 315 cm