Helaine Blumenfeld
In de vier decennia dat Helaine Blumenfeld werkt aan baanbrekende beeldhouwkunst, zijn haar beelden over de hele wereld in solotentoonstellingen te zien geweest en heeft zij in New York een tentoonstelling gedeeld met Henry Moore. Twee kunstkritische boeken en talrijke andere besprekingen in de pers werden aan haar werk gewijd. Haar verschillende beelden zijn in de publieke ruimten te zien van evenzo verschillende plaatsen als Cambridge, Brussel, Nederland en Virginia. Maar van alle prijzen die zij ontving, is de meest recente, de International Award of Sculpture Pietrasanta and Versilia in the World, waarschijnlijk de belangrijkste. Het waren haar geestverwanten en collega's in Pietrasanta die Blumenfeld als eerste vrouw voor de prijs nomineerden en de onderscheiding is een erkenning voor de manier waarop zij als vrouw heeft gestreden voor het respect van deze gemeenschap.
In de loop van de jaren is in Blumenfelds werk beslist sprake geweest van een fundamentele structurele ontwikkeling die heeft geleid tot meer beweging en lyriek in haar beelden. Zij begon met een dichte, complexe basis en voegde hieraan dunnere, schelpachtige elementen toe, die de massa van elk stuk aanzienlijk veranderden: beelden die zwaar en met de aarde verbonden leken, kregen hierdoor een lichtvoetiger karakter. Langzamerhand werden de aanvullingen steeds belangrijker, en zij kan deze inmiddels zo inzetten dat zij alle volume, complexiteit en beweging bieden die het voltooide werk moet tonen als het, door de sterk aan de realiteit gebonden materialen marmer en brons, iets wil verbeelden wat in werkelijkheid geen substantie heeft. De buitenste oppervlakken van deze kunstwerken geven een innerlijke spiritualiteit weer. Alhoewel transparantie in de beeldhouwkunst niet gemakkelijk te verwezenlijken is, brengt Blumenfeld door haar technische virtuositeit consequent licht in haar werk aan als een vierde dimensie.
Het werk van Helaine Blumenfeld communiceert op vele verschillende niveaus, visueel en fantasierijk, tastbaar en emotioneel, maar de onderliggende gedachte is een nadruk op groei en ontwikkeling. Zowel voor de kunstenares als voor de persoon die naar het kunstwerk kijkt, vertegenwoordigen haar beelden een proces van onthulling en ontdekking. Dit mag dan een zelfstandig proces zijn, Blumenfeld legt er graag de nadruk op, dat een kunstwerk nooit op zichzelf kan staan. Zij was de eerste ontvanger van de International Award of Sculpture Pietrasanta die ooit de vaardige ambachtslieden bedankte die samenwerken met de kunstenaars van de gemeenschap, als erkenning voor het feit dat de oorsprong van een beeldhouwwerk misschien uniek is, maar dat de uitvoering ervan de vrucht van samenwerking is. Zij is ook altijd van mening geweest dat het succes van haar werk gedeeltelijk afhangt van de geschiedenis die de toeschouwer met zich meeneemt. Alleen wanneer deze uitwisseling plaatsvindt, is een beeldhouwwerk echt compleet. Deze tentoonstelling biedt de mogelijkheid tot een diepgaande verbinding, die niet alleen toegankelijk is voor de echte kenners, of voor mensen die uitstekend op de hoogte zijn van de mythen en de geschiedenis van een enkele cultuur. Een ander element is een aanzet tot de overtuiging dat beelden, doordat cynisme en retoriek er geen rol in hebben, de taal kunnen zijn van werkelijke maatschappelijke veranderingen. Blumenfelds uitdrukking heeft een nieuwe directheid ontwikkeld, een directheid die verwant is aan hetgeen zij zag in de Cycladische beelden waardoor zij in eerste instantie werd aangetrokken tot de beeldhouwkunst. Een directheid die een grote rijkdom aan mogelijkheden en creatieve hoop biedt, als wij maar moedig genoeg zijn om erop in te gaan. Om de woorden van Henry Moores beroemde manifest van 1934 te gebruiken, wij vinden in Blumenfelds werk een 'uitdrukking van de betekenis van het leven' en, misschien nog belangrijker, 'een stimulans om ons meer in te spannen voor een betekenisvol leven'.
Publicaties
Collectie
CV
Curriculum Vitae:
Helaine Blumenfeld
1964 | PhD, Columbia University, New York. |
1965 | Studied sculpture with Ossip Zadkine. |
1966 | First solo show of polished bronzes, Palais Palfy, Vienna. |
1968 | Chapman Gallery, New York. |
1969 | Palais Royal, Galerie Jacques Casanova, Paris. |
1971 | Bonino Gallery, New York. |
1973 | Kettle's Yard Gallery, Cambridge, England. |
1976 | 'Retrospective 1966-1976', Bonino Gallery, New York. |
1977 | Galerie Attali, Paris. |
1978 | 'FIAC', Galerie Jacques Kaplan, Grand Palais, Paris. |
1979 | Zoumboulakis Gallery, Athens. |
1980 | Aberbach Fine Art, London. |
1981 | Organiser and participant in 'Four American Sculptors Working in Britain', Sainsbury Centre for Visual Arts, Norwich. |
1981-8 | Member of Arts Council of Great Britain Visual Arts Panel. |
1982 | Publication of 'The Sculpture of Helaine Blumenfeld' by Edward Lucie-Smith, Sinclair Browne Ltd, London. |
1983 | 'Marmo Macchina', Carrara, Italy. |
1984 | Galeri Kampen, Oslo, Norway; 'Le Salon de Nations', Paris. |
1985 | 'Henry Moore/Helaine Blumenfeld: Dialogue', Alex Rosenberg Gallery, New York. |
1985-6 | 'Helaine Blumenfeld Sculpture', Coventry, Whitefriars. |
1986 | Galeri Kampen, Oslo, Norway. |
1987 | 'Helaine Blumenfeld - Figurative Landscapes: Sculptures for the National Dance Institute', Alex Rosenberg Gallery, New York. |
1988 | Solo show, Leinster Fine Art, London. |
1989 | Blue Hill Cultural Center, Pearl River; New York Hopper House, Nyack, New York. |
1990 | 'Forum International Exhibition', Dusseldorf, with Leinster Fine Art; Studio D'Arte La Subbia, Viareggio, Italy. |
1991 | 'Trent'anni da Sem', Pietrasanta, Italy. |
1992 | 'Helaine Blumenfeld: Cambridge 1972-1992', CCA Gallery, Cambridge, England; 'Masters of Modern Sculpture', Galerie am Lindenplatz, Lichtenstein. |
1993 | Elected as Member of Royal Society of British Sculptors. |
1994 | 'Helaine Blumenfeld: Myth & Metaphor', La Subbia Gallery, Pietrasanta, Italy; 'Tresors d'Art', Singapore, with Sarina Tang Fine Art. |
1995 | 'Ad Occhi Aperti', Chiostro di Sanagostino, Pietrasanta, Italy. |
1997 | 'Mythology: Recent Sculpture', Albemarle Gallery, London; Wimpole Hall, the National Trust, Cambridge, England. |
1998 | Publication of 'Mythologies: The Sculpture of Helaine Blumenfeld' by Nicola Upson, Overlook Press 1999. |
1999 | Galerie Roenland, Oslo, Norway; CCA Gallery, Cambridge, England. |
2000 | Solo show, Galerie Roenland, Oslo, Norway; 'Royal Society of British Sculptors Show', London; Elected Fellow of Royal Society of British Sculptors. |
2001 | Broughton Gallery, Cambridge, England; 'Royal Society of British Sculptors: Summer Show', London; 'A Retrospective', Wimpole Hall, the National Trust, Cambridge, England. 2002 'New Sculptures: Transformation', Galeria D'Arte La Subbia, Pietrasanta, Italy; Awarded Honorary Doctorate by University of Leicester. |
2004 | Elected Vice President, Royal Society of British Sculptors; Pietrasanta Lectures: 'Madness and Creativity'. |
2005 | Exhibited at Olympia with Robert Bowman Gallery; 'Moore Inspired', Sidney Cooper Gallery, University College, Canterbury; Institute of Contemporary Art lecture: 'Happiness and Creativity'. |
2006 | 'Blumenfeld: In the Garden', RHS Chelsea Flower Show; Curator and Participant, 'Sculpture in the Garden', Harold Martin Botanical Gardens, University of Leicester. |
2006-7 | 'Transcendence', Robert Bowman Modern, London. |
2007 |
Recipient of 16th International Prize for Sculpture 'Pietrasanta e la Versilia nel mondo'; 'Helaine Blumenfeld: Visionary Landscapes', Sala delle Grasce, Pietrasanta, Italy; Het Depot, Wageningen, The Netherlands (June - September). |
2008 | Exhibited at London Art Fair with Robert Bowman Modern; Solstrand, Honefoss, Norway with Anfinsen Kunst; The Space Within, Royal British Society of Sculptors, London |
2009 | Exhibited at London Art Fair with Robert Bowman Modern; Temporary installation of Angels: Harmony in front of Business Design Centre, Islington, UK; Breaking the Surface, Arts Club, Dover Street, London; Participated in 2009 Interart Exhibition, Heeswijk-Dinther, The Netherlands; Participant, Scultura in Valigia, Montgomery Museum of Fine Arts, Alabama, USA; Co-curated inaugural Sculpture Promenade at the Fitzwilliam Museum, Cambridge. |
2010 | Co-curator, 2nd Sculpture Promenade, Fitzwilliam Museum, Cambridge; Sculpture at Woburn, Woburn Abbey, Bedfordshire; Taking Risks, Robert Bowman Gallery, London; Shanghai Art Fair with Robert Bowman Modern; Cambridge Art Fair, Chilford Hall, Linton, UK; The Heart Head and Hands, Harold Martin Botanical Gardens, Leicester University; Masterpiece Art Fair with Robert Bowman Modern; Crucible Exhibition, Gloucester Cathedral, with Gallery Pangolin; Participant, Scultura in Valigia, Insa Gallery, Seoul, South Korea; Made a ‘Woman of Achievement’ by the Women of the Year; Blumenfeld in the Oslo Town Hall, Town Hall Oslo with Anfinsen Kunst. |
2011 | Co-curator Royal British Society of Sculptors Members Working in Pietrasanta; Installation celebration of The Space Within, Private Collection, London; Sculpture in the Garden, 10th Anniversary, Harold Martin Botanical Gardens, University of Leicester; Awarded an Honorary Order of the British Empire (OBE); Solo exhibition Helaine Blumenfeld Pietrasanta. |
2012 | Participant, 3rd Sculpture Promenade, Fitzwilliam Museum, Cambridge; Installation of Tempesta at The Lancasters, Hyde Park, London; Solo exhibition Helaine Blumenfeld, Robert Bowman Gallery, London |
2013 | Temporary installation of Spirit of Life at Park Lane, London; Solo exhibition, Messenger of the Spirit, Salisbury Cathedral |
2014 | Participant, Crucible 2, Gloucester Cathedral; Solo exhibition, Lichfield Cathedral; Masterpiece Art Fair with Bowman Sculpture; Co-curator and Participant Sculpture in the Garden: The Visionary Landscape of Professor Sir Robert Burgess, Harold Martin Botanical Gardens, University of Leicester; Installation of Flight at University of Leicester |
2015 | Exhibition ‘Helaine Blumenfeld / Henry Moore: A Dialogue 1985-2015’ at Bowman Sculpture |
2016 | Solo exhibition Hard Beauty, Hignell Gallery, London; Premiere screening at BAFTA of Hard Beauty: Helaine Blumenfeld, a full-length documentary film about Helaine Blumenfeld’s life and art |
2017 | Solo exhibition in The Napoleon Garden in Holland Park, in collaboration with the Royal British Society of Sculptors and the Royal Borough of Kensington and Chelsea |
2018 | Solo exhibition Tree of Life at Ely Cathedral; Short film documentary of Tree of Life at Ely Cathedral; Exhibition, “TIME SPACE EXISTENCE” at the Venice Architecture Biennale |
2019 | Solo exhibition Helaine Blumenfeld at Huygens Hofwijck, Voorburg, The Netherlands; Exhibition, Skulptur I Pilane 2019, Tjörn, Sweden |
2020 | Solo exhibition Looking Up! Helaine Blumenfeld at Canary Wharf, London |
2022 | Solo exhibition Het Depot, Wageningen, The Netherlands |
Commisions |
|
1980 | Pyramid - Carrara marble, height: 2m. |
1982 | Double Torso - Bronze, height: 3m; Sinclair Research, Cambridge, England. |
1983 | Figurative Landscape (5 parts) - Norwegian granite, height: 3m; Federal Government Plaza Milwaukee, Wisconsin, USA. |
1985 | Two Sides of a Woman - Bronze, 180 cm x 60 cm x 60 cm; Lincoln Center, NYC, USA. |
1987 | Earth Mother - Fibreglass, 8m x 15m x 4m; 'Event of the Year', Madison Square Gardens, NYC, USA. |
1987 | Two Sides of a Woman II (fountain) - Bronze, height: 160 cm; Beaumont Theatre, Coventry, England. |
1990 | Creation - Carrara marble, height: 3m; Capital & Counties, London |
1991 | Dialogue - Statuary marble, height: 3m; British Petroleum. Headquarters, Brussels, Belgium. |
1993 | Flame - Macedonian marble, height: 3.5 cm; British Petroleum Headquarters, Brussels, Belgium. |
1995 | Psyche - Carrara marble, height: 2.3m; Private Collection, USA. |
1996 | Cleopatra - Persian travertine, height: 2m; Private Collection, USA. |
1998 | Eros & Psyche - Bianco Duro marble, height: 3m; Private Sculpture Park, Princeton, New Jersey, USA. |
1999 | Moorish Mystery Figures (4) - White travertine, heights: 2.2m, 2m, 4m, 2.5m; Royal Caribbean Cruise Line 'Grandeur of the Seas'. |
1999 | Aphrodite - Macedonian marble, height: 2.3m; Private Collection, USA. |
2000 | Angel in Flight, I & II (wall reliefs) - Macedonian marble, 300 cm x 200 cm x 25 cm; Royal Caribbean Cruise Line 'Vision of the Seas'. |
2000 | Sun Goddess - Brass and steel, height: 12m, Atrium Sculpture; Tree of Life - Statuary marble, 2m x 112 cm x 120 cm; Angel in Flight - Aluminium and steel, height: 12m, Atrium Sculpture; Royal Caribbean Cruise Line 'Explorer of the Seas'. |
2000 | Draped Torso - Bronze, height: 1.8m; Private Collection, UK. |
2001 | Cleopatra - Bronze, 195 cm x 62 cm x 40 cm; Frieze (wall relief) - 240 cm x 110 cm x 4 cm; Private Collection, France. |
2002 | Transformation - Patinated blue bronze, height: 190 cm; Dreams (wall relief) - Patinated blue bronze, 206 cm x 98 cm x 5 cm; Royal Caribbean Cruise Line 'Navigator of the Seas'. |
2002 | Nike - Macedonian marble, height: 1.1m; Het Depot, Wageningen, The Netherlands. |
2003 | Chauvinist - Norwegian granite, height: 4.5m; City House, Cambridge, England. |
2003 | Shadow Figures - Bronze resin, height 2.2m; Library, University of Leicester. |
2004 | Sappho - White statuary marble, 200 cm x 70 cm x 35 cm; Private Collection, London. |
2004 | Flame - Patinated bronze, 400 cm x 150 cm x 65 cm; Clare Hall College, Cambridge, England. |
2005 | Spirit of Life - Carrara marble, 4m x 1.3m; Newport News Public Art Foundation, Newport, Virginia, USA. |
2008 | Shadow Figures: Dialogue - bronze, height: 2.2 m; David Wilson Library, Leicester University |
2009 | Aurora - Amministrazione marble, height: 135 cm; Messenger of the Spirit - Amministrazione marble, height: 92 cm; Ascent - Amministrazione marble, height: 130 cm; Intimacy - Amministrazione marble, height: 145 cm; Royal Caribbean Cruise Line Oasis |
2010 | The Space Within (3 parts) - Carrara marble, height: 245 cm; Private Collection, UK |
2013 | Tempesta - Bronze, height: 3m; Private Collection |
2015 | Flame , bronze, height: 400 cm, commissioned by the city of Pietrasanta |
2016 |
Meridiana - bronze, height: 220 cm, commissioned to celebrate the work of female sculptors for the fifth year of the collaboration between the Royal Borough of Kensington and Chelsea and the Royal British Society of Sculptors. |
2016 | Fortuna - bronze, height: 515 cm, in Jubilee Park, specially commissioned by Canary Wharf Group plc |
2017 | Tree of Life: Encounter - marble, height: 335 cm at the Woolf Institute, Cambridge |
2018 | Installation of monumental bronze sculpture Tempesta at the Jameel Arts Centre in Dubai, UAE |
2019 | Installation of monumental sculpture Meridiana in Ede, The Netherlands, commissioned by HVA Cultuurfonds |
2020 | Metamorphosis - bronze, height: 360 cm at Wood Wharf, specially commissioned by Canary Wharf Group plc |