Joost Barbiers
Een wezenlijke ervaring voor Joost Barbiers (1949 - 2015) was zijn eerste 'werkreis', toen hij in 1980 voor het eerst op het eiland Brac verbleef. Brac is gelegen in de Adriatische Zee, tegenover de stad Split in Kroatië. De andere atmosfeer, de omgang met buitenlandse collega's die met dezelfde steensoort - harde kalksteen - aan het werk zijn en vooral het directe contact met het materiaal dat net uit de groeve is gekomen werkt stimulerend: 'Je merkt hoe er met steen geleefd wordt en je hebt het idee dat je een tijd deel uitmaakt van die maatschappij. Beeldhouwkunst was iets positiefs en alles ging over steen'. Zo maakte hij een aantal van deze werkreizen, hij was driemaal in Brac (1980, 1981 en 1983), daartussen in Carrara, en korte tijd later in Portugal, in 1989 in Zimbabwe, en daarna verscheidene malen in Bretagne.
In de tweede helft van de jaren '80 kwam het beeld de Golfbeweging tot stand. Op een dikke grondplaat van zwart graniet staan drie witmarmeren vormen - of zijn het toch figuren? - in een lichte s-curve. De vorm van staande delen is afgeleid van het afval van het laatste echt figuratief te noemen beeld in marmer van zijn hand: bij het hakken met de jop (een zware, brede steenbeitel) kwamen er gewelfde plakken vrij en hij raakte gefascineerd door de 'cadeaugekregen' brokken waar hij mee ging experimenteren.
Het is misschien het meest 'geometrische' ontwerp van Barbiers. De witte, geaderde figuren van Carraramarmer zijn even hoog afgevlakt, zij geven de suggestie van een gelijke vorm maar zij zijn niet identiek, de spanning wordt opgeroepen doordat zij verschillende fasen van het staande element oproepen; zij geven door de afstand van elkaar een indruk van constante, ritmische beweging. De golf laat op iedere plek een eigen tijdsfase zien, dat geeft de dynamiek die tegelijkertijd voor eeuwig is vastgelegd
In diezelfde tijd, in 1985, hakt hij in Portugal zijn Dijen in het harde, witte Portugese marmer, het eerste gebeeldhouwde fragment van zijn hand. De vorm is even eenvoudig als herkenbaar gehouden: twee bovenbenen en de heupen, van onderen recht en van boven schuin afgevlakt. De aanpak is nauwelijks naturalistisch maar omdat het marmer gepolijst is lijkt het dat het oppervlak, als menselijke huid, licht doorschijnend is waardoor het beeld zijn sensuele werking krijgt. Vier jaar later pakt de beeldhouwer, als hij in Zimbabwe verblijft, het thema nogmaals op, maar nu in het plaatselijke donkere serpentstone, een wat zachtere steen dan marmer
De Torso Double en de Dijen vonden een plaats op de tentoonstelling 'De torso in Nederland' die in 1991 in Dordrecht werd gehouden.
Bij Barbiers komt bij het hakken altijd iets van het materiaal naar voren dat hij gebruikt bij de ontwikkeling van zijn idee dat niet in één concept te vangen is. Het is niet verwonderlijk dat hij met deze weloverwogen en veel tijd en fysieke energie vragende benadering van het materiaal zich verzet tegen het conceptuele, dat in een wip gebeurd is. 'Je hebt', zegt Barbiers, 'tenslotte zoveel tijd, je mag best denken, vanuit dat denken evolueert wat je maakt'.
Hij gebruikt graag de metafoor over inzien en begrijpen: op het eerste oog woorden die qua betekenis elkaar dekken, maar waar modelleren met grijpen, begrijpen van doen heeft, moet de steenbeeldhouwer zijn beeld zien in het blok steen dat voor hem staat: inzien, dat heeft met inzicht te maken.
'Je wordt toevallig opgevoed in een bepaald klimaat, je beeldhouwerschap komt ten goede aan hetgeen je uit wilt drukken. Als ik enthousiast ben, stuurt de titel mij naar het beeld toe, maar die komt ook wel vaak achteraf. Ik heb geleerd opties open te houden: je gaat toch heel vaak uit van de formaten die je ziet, een beeld begint bij de zwerfkei; het zit elkaar in de weg met die combinatie van hardsteen en bedachte namen, maar 't is niet zwart-wit. Een ontwikkeling is niet iets waar je begint en dan rechtlijnig ergens naar toe gaat; het is een zekere trouw die je drijft'.

Publicaties
Collectie

Tors, opus 265
2009, graniet op kalksteen, 170 cm

Dijen, opus 86
1989, Serpent stone, 125 cm

Dijen, opus 44
1985, portugees marmer, 146 cm

Golfbeweging, opus 65
1987, marmer op graniet, 90 cm

Torso Doble, opus 89
1989, zwart diabas op grijs graniet, 170 cm

Wijfke mijn toren, opus 266
2009, Graniet, 175 cm

Mme. M, opus 102
1990, marmer op arduin, 85 cm

Zonnewijzer
2014, Graniet, 600 x 354 cm

Ochtend
2013, Lepenhout, 170 cm

Time is on my side
2010, Graniet, 140 cm

Camera Obscura opus 256
2008, Graniet, 330 cm
CV
Joost Barbiers, 1949
Opdrachten en aankopen voor openbare plaatsen
2008 Aankoop zes beelden door Het Depot, Wageningen
2006 Tuinbeeld, particulier, Wezup, Drenthe
2006 Bronbeeld, Samenopwegkerk, Ijsselstein
2005 Watervulkaan, particuliere aankoop, Tasmanië, Australië
2005 Pit, Julianaoord Ziekenhuis, Laren
2004 Zonneboog, Park, Badhoevedorp
2004 Levende steen, St Oedenrode
2003 Pont perdu, Oranjekanaal, Wezuperbrug, Drenthe
2001 Huis voor de zon, park Dubrova, Labin, Kroatië
1999 Pandora, Landgoed Schovenhorst, Putten
1998 Oerbron, Stichting Bronnen, Heilig Landstichting
1997-1998 Diverse particuliere opdrachten voor waterbeelden
1997 Aankoop Zonnetafel II, Valthe, Drenthe
1995 Zonneboot, Zegge, Brabant
1994 Energiebron, gymnasium, Gartz am Oder (Duitsland)
1993 Zonnetafel 1, Amersfoort
1990 Entree, Wicklow Mountains, Ierland
1987-1988 Vier Bruggehoofden, Burgemeester Vening Meineszlaan, Amsterdam
1984 Kariatidenzuil, De Venser, Amsterdam
1982 Isolement, Academisch Medisch Centrum, Amsterdam
1980 Ontmoeting, eiland Brac, Kroatië
1979 Zeeman, Kadijksplein, Amsterdam
Solotentoonstellingen
2009 Het Depot, Wageningen
2005 Beeldentuin en Galerie de Ploegh, Soest
2002 De Verbeelding, Baarle Nassau
2002 Amsteltuin, Amstelveen
1998 De Verbeelding, Baarle Nassau
1998 Amsteltuin, Amstelveen
1999 De Beerenburght, Eck en Wiel
1994 De Beerenburght, Eck en Wiel
1992 De Beerenburght, Eck en Wiel
Groepstentoonstellingen
2008 Galerie Phidias, Apeldoorn
2008 Beeldentuin Wester Amstel, Amstelveen
2007-heden Dom Arte, Rucphen, Brabant
2006 Verbeelding aan Zee, Bergen aan Zee
2006 De Hullu, beeldentuin in Gees, Drenthe
2004 Beelden in park van Badhoevedorp
2004 Interart Heeswijk, Brabant
2003 Interart Heeswijk, Brabant
2003 Landgoed Ackermare, Beverwijk
2003 Le Besset, Ardèche, Frankrijk
2002 Le Besset, Ardèche, Frankrijk
2000 Demedici Schovenhorst, Putten
1998 Demedici Schovenhorst, Putten
1996 Stadsbeelden Emmen 10e editie, Drenthe
1995-2003 De Amsteltuin, Amstelveen
1994-2005 Galerie de Verbeelding, Baarle-Nassau, Brabant
1994 Water opBouvigne, Breda, Brabant
1993 Met de Nederlandse Kring van Beeldhouwers in de tuin van kasteel Groeneveld, Baarn
1992-2008 De Ploegh, verscheidene exposities in museum Fleithe, De Zonnehof, Amsterdam
1991 De torso in Nederland, Dordrechts Museum, Dordrecht
1990-2002 Beeldentuin de Beerenburght, Eck en Wiel
1989 Monumentaal Graniet in de Oude Kerk, Amsterdam, met Rob Schreefel en Ton Kalle
1988 Samen met twee schilders in Arhus en Kopenhagen
1987 Brugbeelden met Ton Kalle en Rob Schreefel, Osdorp, Amsterdam
1987 De Oudheid op het spoor, Provinciaal Overijssels Museum, Zwolle
1985 Tentoonstelling Ierse Venen, Arti, Amsterdam
Werkreizen en symposia
2006 Beeldhouwerssymposium in Comblain au Pont, België
2003 Pont Perdu, gehakt in centrum van Coevorden
2003-2005 Werkreizen naar Bretagne, Frankrijk
2001 Meditairanski Kiparski Symposij, Labin, Kroatië
1998 Werkreizen naar Bretagne, Frankrijk
1997 Werkreizen naar Bretagne, Frankrijk
1995 Findlingsymposia, Altkünkendorf, Duitsland
1994 Werkreis naar Normandië, Frankrijk
1993 Findlingsymposia, Altkünkendorf, Duitsland
1992 Findlingsymposia, Altkünkendorf, Duitsland
1990 Boglandsymposium, Wicklow Mountains, Ierland
1989 Werkreis naar Tengenenge, Zimbabwe
1985-1986 Werkreizen naar Pero-Pinheiro, Portugal
1983 Werkreizen naar eiland Brac, Kroatië
1982 Werkreis naar Pietrasanta, Italië
1980-1981 Werkreizen naar eiland Brac, Kroatië
Publicaties
2009 Joost Barbiers, brochure ter gelegenheid van solotentoonsteling, uitgave stichting Het Depot
1999 Steentaal, boek met verhalen, gedichten en foto's van werk van Barbiers, grafische vormgeving Mart Rozenbeek
1993 Boekje n.a.v. de expositie in de tuin van IBM, Amsterdam
1989 Boekje gemaakt door Mart Rozenbeek bij tentoonstelling in de Oude Kerk, Amsterdam