Kunstenaars

Judith Pfaeltzer

Het werk van Judith Pfaeltzer (1950) lijkt, zoals zoveel van haar beelden, op het overblijfsel van een verdwenen beschaving of een archeologisch relict, zoals een journalist het ooit omschreef. Een door de tijd en de elementen verweerd sacraal teken uit de oertijd. Toch ís dat het niet alleen, al laat Judith Pfaeltzer de kijker de vrijheid dat erin te zien.

Zelf omschrijft ze haar beelden als landschappen: “Het idiote is, in de loop der jaren heb ik altijd steeds meer de omgeving willen maken. Dat wat op de voorgrond staat, dat hoefde steeds minder te zijn. Want de omgeving was veel meer van invloed op dat ene. Dat zie je in mijn latere foto’s ook, dat het altijd de omgeving is die de boel bepaalt. Toen dacht ik, ik wil meer omgevingen maken […] Want als ik door een landschap rijd, wat zie ik dan? Waarom raak ik gefascineerd of waarom juist niet? En, kan ik dat maken?” Door de lijnen van het landschap als uitgangspunt te kiezen, misschien zelfs als structuur, en deze te manipuleren laat Judith Pfaeltzer nieuwe vormen ontstaan. Het manipuleren heeft bijvoorbeeld met het kantelen van de horizontalen te maken, wat voor veel mensen associaties met ongemakkelijke houdingen en ervaringen betekent, alsof je je letterlijk op een hellend vlak begeeft. Maar zíj ervaart het juist als een prachtige sensatie: “Ga je wel eens naar het strand? Je kunt soms zo liggen op het strand, in het zand, en dan zie je die waterlijn van de zee ineens verticaal met die golven, die ineens als grote golvende plooien gaan werken. Vervreemdend en geweldig. Nou, dat geweldige gevoel, die sensatie, … als je die kunt vasthouden, ook tijdens het werken, dan kan er een beeld ontstaan.”

Frits Scholten
Hoofdconservator beeldhouwkunst Rijksmuseum

Publicaties

Collectie

Basiliek II

Basiliek II

1999, terracotta, 138 cm

Le matin voilé

Le matin voilé

2002, brons, 55 cm

Terra Incognita II

Terra Incognita II

2005, brons, 240 cm

Kathedraal

Kathedraal

1988, brons, 112 cm

CV

Judith Pfaeltzer, 1950

 

Opleiding

Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam

 

Tentoonstellingen

2020    Galerie Quintessens Kunstenaressen van de Maliebaan

2017    Onthulling Johanna Westerdijk Utrecht

2015    Onthulling Leo Gestel Woerden

2013    Onthulling Bertha von Suttner Vredespaleis 100 jaar

2011    Plaatsting Terra Incognita 1 Singermuseum Laren

2010    Tentoonstelling Gemeentehuis Overveen

2008    Zomertentoonstelling Raadhuis ‘ de Paauw’ Wassenaar

2007    Solotentoonstelling Het Depot Wageningen

2003    Solotentoonstelling Raadhuis ‘de Paauw’ Wassenaar

2002    Vreemde Vogels Raadhuis ‘de Paauw,’ Wassenaar

2000    Beelden Binnen Pulchri Studio Den Haag

2000    Museum de Buitenplaats Eelde

1998    Galerie Bell’Arte Maastricht Kunsthandel de Boer Amsterdam

1994-1995    Kasteel Belfort Brugge

1986-1987    Pulchri Studio, Den Haag

1986    Singer Museum Laren

1984-1985    Buitenlandse Zaken Den Haag

1984    Nederlandse Middenstands Bank Amsterdam

1976    Brons, hout en steen Zeister Slot

 

Opdrachten

Zuiderzeeziekenhuis Lelystad Muziekcentrum Vredenburg Utrecht:

Felix Mendelssohn Bartholdy

Hendrik Andriessen
Maliebaan Utrecht
Blaeuprijs gemeente Amsterdam
Hofjesstichting Haarlem
Sint Liduina Schiedam
Gouden Olijf filmprijs IBFI (It.)
Vereniging voor penningkunst
Vredespaleis den Haag buste Bertha von Suttner

Woerden portret Leo Gestel
Westerdijk Institute Utrecht buste Johanna Westerdijk

 

Publicaties

Hedendaagse Portretkunst in Nederland
Bouw en Kunst NBM – Amstelland
Het beeld als landschap – Frits Scholten (ISBN 9789040083877)