Judith Pfaeltzer
Het werk van Judith Pfaeltzer (1950) lijkt, zoals zoveel van haar beelden, op het overblijfsel van een verdwenen beschaving of een archeologisch relict, zoals een journalist het ooit omschreef. Een door de tijd en de elementen verweerd sacraal teken uit de oertijd. Toch ís dat het niet alleen, al laat Judith Pfaeltzer de kijker de vrijheid dat erin te zien.
Zelf omschrijft ze haar beelden als landschappen: “Het idiote is, in de loop der jaren heb ik altijd steeds meer de omgeving willen maken. Dat wat op de voorgrond staat, dat hoefde steeds minder te zijn. Want de omgeving was veel meer van invloed op dat ene. Dat zie je in mijn latere foto’s ook, dat het altijd de omgeving is die de boel bepaalt. Toen dacht ik, ik wil meer omgevingen maken […] Want als ik door een landschap rijd, wat zie ik dan? Waarom raak ik gefascineerd of waarom juist niet? En, kan ik dat maken?” Door de lijnen van het landschap als uitgangspunt te kiezen, misschien zelfs als structuur, en deze te manipuleren laat Judith Pfaeltzer nieuwe vormen ontstaan. Het manipuleren heeft bijvoorbeeld met het kantelen van de horizontalen te maken, wat voor veel mensen associaties met ongemakkelijke houdingen en ervaringen betekent, alsof je je letterlijk op een hellend vlak begeeft. Maar zíj ervaart het juist als een prachtige sensatie: “Ga je wel eens naar het strand? Je kunt soms zo liggen op het strand, in het zand, en dan zie je die waterlijn van de zee ineens verticaal met die golven, die ineens als grote golvende plooien gaan werken. Vervreemdend en geweldig. Nou, dat geweldige gevoel, die sensatie, … als je die kunt vasthouden, ook tijdens het werken, dan kan er een beeld ontstaan.”
Frits Scholten
Hoofdconservator beeldhouwkunst Rijksmuseum
Publicaties
Collectie
CV
Judith Pfaeltzer, 1950
Opleiding
Rijksacademie voor Beeldende Kunsten, Amsterdam
Tentoonstellingen
2020 Galerie Quintessens Kunstenaressen van de Maliebaan
2017 Onthulling Johanna Westerdijk Utrecht
2015 Onthulling Leo Gestel Woerden
2013 Onthulling Bertha von Suttner Vredespaleis 100 jaar
2011 Plaatsting Terra Incognita 1 Singermuseum Laren
2010 Tentoonstelling Gemeentehuis Overveen
2008 Zomertentoonstelling Raadhuis ‘ de Paauw’ Wassenaar
2007 Solotentoonstelling Het Depot Wageningen
2003 Solotentoonstelling Raadhuis ‘de Paauw’ Wassenaar
2002 Vreemde Vogels Raadhuis ‘de Paauw,’ Wassenaar
2000 Beelden Binnen Pulchri Studio Den Haag
2000 Museum de Buitenplaats Eelde
1998 Galerie Bell’Arte Maastricht Kunsthandel de Boer Amsterdam
1994-1995 Kasteel Belfort Brugge
1986-1987 Pulchri Studio, Den Haag
1986 Singer Museum Laren
1984-1985 Buitenlandse Zaken Den Haag
1984 Nederlandse Middenstands Bank Amsterdam
1976 Brons, hout en steen Zeister Slot
Opdrachten
Zuiderzeeziekenhuis Lelystad Muziekcentrum Vredenburg Utrecht:
Felix Mendelssohn Bartholdy
Hendrik Andriessen
Maliebaan Utrecht
Blaeuprijs gemeente Amsterdam
Hofjesstichting Haarlem
Sint Liduina Schiedam
Gouden Olijf filmprijs IBFI (It.)
Vereniging voor penningkunst
Vredespaleis den Haag buste Bertha von Suttner
Woerden portret Leo Gestel
Westerdijk Institute Utrecht buste Johanna Westerdijk
Publicaties
Hedendaagse Portretkunst in Nederland
Bouw en Kunst NBM – Amstelland
Het beeld als landschap – Frits Scholten (ISBN 9789040083877)