Kim Kroes
Kim Kroes (1960) ziet de vrouw als “het centrum van het universum.” Hij maakt uitsluitend torsen van vrouwen, wat hij ervaart als het mooiste onderdeel van het lijf. Daarnaast is hij ook van mening dat het benadrukken van een bepaald lichaamsdeel, boeiender is dan het uitlichten van het hele figuur. Kroes maakt graag iets wat “deels anatomie is, deels vorm.” Zijn werk is een dans van abstractie en organische vormen, een samenspel dat passie en erotiek opwekt. Volgens Kroes is dit te manier om een spanning in een beeld te brengen.
Het talent van Kim Kroes komt op het eerste gezicht van vaders kant; zijn vader was een bekende en toonaangevende Haagse schilder. De schilderijen die hij maakte in zijn laatste periode waren voor een groot deel erotisch van aard. Met name zijn tentoonstelling in Den Haag ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag in 1968 haalde alle landelijke kranten. Een aantal van zijn tekeningen werd door justitie in beslag genomen omdat ze kwetsend voor de eerbaarheid werden geacht.
Kim Kroes schildert, tekent en restaureert nog steeds, maar zijn hart ligt bij het beeldhouwen. Dat moet de invloed van zijn moeder zijn. Zij maakte prachtige kleisculpturen van vluchtelingen, en een groot aantal van die sculpturen werd in brons gegoten. De meeste beeldhouwers werken meestal naar een zelfgemaakte schets of tekening. Dat is ook bij Kim Kroes het geval. Zijn passie ligt tegenwoordig bij torsen in marmer en brons.

Publicaties
CV
Kim Kroes, 1960
Opleidingen
2015 Studio La Polveriera, Pietrasanta, Italië
2005 Studio Sem, Pietrasanta, Italië
2004 Beeldhouwlessen van Raven, Enckevort
1990-1995 Beeldhouwlessen van Peter Kortekaas
1981-1986 KABK, Den Haag
1977-1979 Tekenles van Jelle Toelstra, Amersfoort
Kim Kroes is werkend lid van Pulchri Studio en de Haagse Kunstkring
Vanaf 2005 werkt beeldhouwer Kim Kroes ieder voor- en najaar in Pietrasanta, het beeldhouwersstadje in Toscane. De eerste 10 jaar in Studio Sem en vanaf 2015 in studio La Polveriera. Daar kan hij zich volledig overgeven aan de magie die de verschillende marmersoorten in zich dragen. Zijn voorkeur gaat uit naar Venatino Gioia, vanwege de prachtige heldere contrasterende aders. Deze aders in de steen spelen een grote rol in zijn beelden, ze geven niet alleen richting en beweging aan in het beeld maar voegen ook een schilderachtig element toe. In zijn torsen staat de vrouw centraal.
Solotentoonstellingen
2020 Het Depot, Wageningen
2018 Pulchri Studio, Den Haag
2002 De Posthoorn, Den Haag, Carnevale di Venezia
1998 De Posthoorn, Den Haag, Carnevale di Venezia
1995 De Posthoorn, Den Haag, Reflecties Venetie
1995 Kunstenaars Vereniging Brak, Voorburg, solo-expositie schilderijen
1989 Posthoorn, Den Haag, Carnevale di Venezia
1987 De Posthoorn, Den Haag, Venetiaanse luiken, etsen en schilderijen
Groepstentoonstellingen
2015 Pulchri Studio, Den Haag
2012 Beeldenpark Duin & Kruidberg, Santpoort
2010 Kunsthandel Ivo Bouwman, Den Haag
2010 Het Cleijne Huys, Den Haag
1990 Smelik en Stokking Den Haag
1986 De Posthoorn, 40 jaar, De Posthoorn, Den Haag
1986 Pesthuis, Leiden, Zuid-Hollandse Culturele Raad
1986 Eindexamen-expositie KABK, Den Haag
Tentoonstellingen
2016 Pan Amsterdam, kunsthandel Ivo Bouwman
2015 Pan Amsterdam, kunsthandel Ivo Bouwman
2010 Kunsthandel Mark Smit, Ommen
2010 TEFAF, Maastricht, kunsthandel Ivo Bouwman
2009 TEFAF, Maastricht, kunsthandel Ivo Bouwman
Opdrachten
2014 Beeldentuin Landgoed Rijckholt, Geersdijk, Zeeland
Werk in collecties
Beeldengalerij Het Depot, Wageningen
Diverse particuliere collecties in binnen- en buitenland
Voor meer informatie
www.kimkroes.nl