Thematentoonstelling
Nu te zien
Petra Boshart
Solotentoonstelling
In Villa Hinkeloord kunt u vanaf 16 juni tot en met 26 januari 2025 de solotentoonstelling van Petra Boshart bewonderen. Petra Boshart stamt uit een steenhouwersgeslacht en is voor ons een oude bekende. Op deze tentoonstelling toont zij veel nieuw werk. Bij de tentoonstelling zal een nieuwe monografie verschijnen, ‘Petra Boshart Dood en Leven’.
Stenen leven voor Petra Boshart. Van jongs af aan, tot op de dag van vandaag, is het leven haar allesomvattende thema. 'Aarde’ was haar eerste grote beeld. Ze was en is nieuwsgierig naar wat de mens drijft, met interesses voor mythen, historie en andere culturen. Duidelijk is de voorkeur voor cirkels, grote robuuste, aardse vormen. Ook komt de afgeplatte vormgeving terug zoals bij ‘Vrouw in Zand’ en ‘Zwarte Tors’.
Boshart ontwikkelde vanaf het begin een eigen vormtaal, meestal afgeleid van figuratie. Dat is duidelijk te zien in een vroeg werk ‘Marktvrouw II’ uit 1986. Zelf vindt ze dit een van haar beste beelden.
Hoe het leven is ontstaan, is een vraag waarop zij tot op de dag van vandaag een antwoord tracht te vinden. De samenhang van het ontstaan van de eerste cellen, water en waterwezens, zijn vragen die haar steeds opnieuw bezighouden. Door de kennismaking met voor haar nieuwe culturen stapte ze eind jaren tachtig af van haar figuratieve vormtaal en ontwikkelde ze een eigen idioom waarin ze emoties zoals liefde, kracht en seksualiteit tot een eenheid wist te brengen. Een voorbeeld hiervan is het beeld ‘The great marriage’ (1987).
De geboorte van Nick zorgde voor een reeks beeldhouwwerken die te maken had met het moederschap en het voeden van haar zoon: ‘Mamantar’ (1999), ‘Mamatoto’ (2000) en het beeld ‘Land van melk en honing’ (2000).
De laatste jaren heeft ze het accent van haar werk verlegd naar zeedieren en ééncellige levensvormen die met water en zeeleven te maken hebben. De evolutie speelt daarin een belangrijke rol. De beelden zijn ontstaan door een kruisbestuiving van twee thema’s die als een rode draad door haar oeuvre lopen: de fascinatie voor de oorsprong van het leven en het thema stroming of ‘panta rhei’. Deze thematiek speelt al vanaf haar jeugd een belangrijke rol.