Thematentoonstelling
Verwacht
Levensloop
Thematentoonstelling
In de thematentoonstelling 'Levensloop' maken we een wandeling door het leven aan de hand van zo'n dertig beelden uit de collectie van Het Depot.
Van de eerste wieg tot de laatste mijmering – in speelse sprongen ontmoeten bezoekers een baby, kleine vriendinnen, een puber, en twee oude besjes. Elk beeld vertelt een eigen verhaal en roept een eigen emotie op. De tentoonstelling is een ode aan de kwetsbaarheid, kracht en schoonheid van het leven.
Speciaal voor ‘Levensloop’ schreef Nikki Dekker de ontroerende tekst ‘Opnieuw beginnen’, die als literaire begeleiding in de tentoonstelling te lezen is.
Dus ook voor bezoekers die onze vaste collectie al goed kennen is er iets nieuws te beleven.
De tentoonstelling wordt feestelijk geopend op zondag 5 oktober om 14.30 uur door Johan Luijmes, artistiek leider van Het Depot. De opening vindt plaats in het hoofdgebouw van Het Depot, Arboretumlaan 4 in Wageningen.
Er zijn letterlijk levensfasen verbeeld. Zo herkennen we in Big Bang en Awakening van Jeroen Meijs een baby. De onmiskenbare vormen van een babygezicht lijken zich te vormen uit een raster van hout. De titels Big Bang en
Awakening kun je als referentie aan het wonder van het ontstane leven opvatten. Dat wonder lijkt nog eens benadrukt te worden door de monumentaliteit van de beelden. Het zijn krachtige beelden van kwetsbaarheid. Maar misschien kijkt u er als bezoeker wel weer heel anders naar en trekken de beelden u naar uw persoonlijke geschiedenis.
Want het kan ook bijna niet anders dat de beelden in een thematentoonstelling die de levensloop als onderwerp heeft, herinneringen en emoties aan je eigen leven oproepen. Je kijkt naar Landschappen van Thijs Kwakernaak en ziet de mummelende mond van je, altijd in het zwart geklede, stokoude oma voor je. En afhankelijk van welk beeld je ziet en afhankelijk van welke rol je als kijker aanneemt, ben je zelf kind, Kleuter van Natasja Bennink, moeder of vader, vriendin of vriend, onzekere puber of stoere Tors van Eppe de Haan. In Levensloop raken beelden met een titel die direct in verband staan met de maker van het beeld nog meer aan het persoonlijke. Beeldhouwers als Natasja Bennink en Emile van der Kruk gebruikten expliciet hun kinderen als model; je waant als toeschouwer door die titels even een voyeur van het huiselijk leven van de kunstenaar.
Meer informatie over de tentoonstelling 'Levensloop' is te vinden in Fragment 27.